مد و پوشاکنساجی و مردم

ایجاد شهرک مد، طراحی و لباس در آذربایجان شرقی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی نساجی آذربایجان شرقی از ایجاد شهرک مد، طراحی و لباس در آذربایجان شرقی خبر داد.

سید حسین پروینی در گفت و گو با چرتکه نیوز از ایجاد شهرک مد، طراحی و لباس در استان خبر داد و اظهار کرد: با ایجاد این شهرک و تجهیز آن به فناوری های نو و دانش بنیان، مراکز فنی، تخصصی، مهارتی و نمایشگاهی  و مراکز همایش  حوزه صنعت نساجی ایجاد شده و شاهد رونق این صنعت خواهیم بود.
وی افزود: این شهرک با دیدگاه تولیدات صادرات محور و اجرای پروژه های مشترک با برندهای معروف دنیا ایجاد می شود، برای توسعه صنعت نساجی استان، سال گذشته، با شرکت های تولید کننده ماشین آلات صنعتی آلمانی و ژاپنی تفاهم نامه همکاری امضاء کردیم، طی این تفاهم نامه، مقرر شده فناوری های سخت افزاری از طریق این شرکت ها به ایران منتقل شود تا واحدهای موجود که نیازمند بازسازی اند، ماشین آلات خود را به روز رسانی کنند.
رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی نساجی استان گفت: برای ایجاد این شهرک، مذاکره های اولیه با مدیرعامل شهرک های صنعتی استان و آقای جهانگیری معاون استاندار در حوزه فناوری انجام شده است، مقرر شده در شهرک صنعتی تبریز ۴ زمینی به مقیاس ۴۰ هکتار در اختیار  ما قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه صنعت نساجی آذربایجان شرقی در کشور رتبه چهارم را داراست و در تولید حوله رتبه اول کشور را داریم و همچنین خوشه حوله در استان تشکیل گردیده است، اظهار کرد: صنعت نساجی استان بستری مناسب و ظرفیت ویژه ای برای افزایش اشتغال زایی دارد و در صورت افزایش سرمایه گذاری ها و صدور مجوز تاسیس مجتمع های طراحی و مد و لباس در استان، شاهد رونق این صنعت خواهیم بود چرا که بخش عمده ارزش افزوده و هنر و خلاقیت صنعت نساجی را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت نساجی استان ۴۰ هزار نفر شاغل هستند، گفت: در حوزه کارخانه ای صنعت نساجی، ۴۰۰ و ۶۰ واحد(واحدهای بالای ۱۰ نفر) فعال است  و یک هزار واحد کارگاهی و تولیدی نساجی در استان فعالیت می کند.
پروینی در خصوص صادرات صنعت نساجی استان بیان کرد: صادرات فرش دستباف در سال ۹۴، با کاهش زیاد به  ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است و صادرات فرش ماشینی و سایر اقلام نساجی استان در سال مشابه نیز ۸۰ میلیون دلار بوده است.
وی در خصوص مشکلات صنعت نساجی کشور با بیان اینکه قاچاق کالاهای خارجی، یکی از بزرگترین مشکلات این صنعت است، تصریح کرد: قاچاق کالاهایی چون پوشاک و پارچه از کشورهای چین و ترکیه  سد راه رونق صنعت نساجی کشور است، به طوری که سال گذشته، ۴ میلیارد دلار پوشاک و پارچه به صورت قاچاق وارد کشور شده است، ورود این میزان کالای قاچاق ضربه ای به صنعت نساجی کشور وارد می کند، این در حالی است که فقط ۵۰۰ میلیون دلار کالای خارجی حوزه نساجی  به صورت رسمی وارد کشور شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی نساجی استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی مرکز ورود پوشاک قاچاق از کشورهای همسایه است، گفت: در استان، یک هزار واحد صنفی این کالاهای غیرمجاز را پخش می کنند، ممنوع شدن فروش کالاهای غیرمجاز پارچه و پوشاک و رواج مصرف کالای داخلی می تواند رونقی دوباره به صنعت نساجی استان بدهد.
وی با اشاره به اینکه خارجی های کالاهای خود را به ایران دامپینگ می کنند،  تاکید کرد: هر سال در کشور با ورود کالاهای قاچاق صنعت نساجی، ۲۰۰ هزار شغل از بین می رود و همچنین با ورود پوشاک و لباس های خارجی، فرهنگ ایرانی مورد هجمه فرهنگی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه راهکار دولت برای جلوگیری از کالاهای قاچاق تنها بر روی کاغذ اجرایی شده است، گفت: قانون ضد دامپینگ در کشور اجرایی نمی شود و خواستار اجرای کامل این قانون هستیم.
پروینی افزود: البته برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق تمهیداتی از سوی دولت ایجاد شده، مقرر شده کالاهایی که وارد کشور می شوند با شناسه و بارکد مشخص گردند و در غیر این صورت به عنوان کالای قاچاق شناخته می شوند، همچنین شرکت های بین المللی که برند هستند موظفند خدمات پس از فروش به خریدار ارائه نمایند.
وی تاکید کرد: زمانی که قانون ضد دامپینگ اجرایی شود، بانک ها نیز در نرخ سود بانکی تجدید نظر نموده و آن را تک رقمی نمایند، قوانین و مقررات زائد و دست و پا گیر حذف شود و مبارزه جدی با قاچاق کالا انجام گردد، صنعت نساجی کشور رونق خواهد یافت.

وی گفت: با توجه به اینکه پتانسیل صنعت نساجی کشور حداقل ۲۰ میلیارد دلار است، این صنعت می تواند یکی از موتورهای اصلی گذر از رکود تورمی اقتصادی و توسعه پایدار کشور باشد.
رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی نساجی استان نیز در خصوص کنسرسیوم صادراتی صنعت نساجی استان گفت: کنسرسیوم صادراتی صنعت نساجی استان بر روی کاغذ موجود است، دو گروه از صنعتگران و صادرکنندگان صنعت نساجی استان برای پیگیری این کنسرسیوم به روسیه اعزام شدند با این حال متاسفانه وابستگان بازرگانی در خارج از کشور و متولیان داخلی هنوز در چهارچوب اقتصادمقاومتی به این باور نرسیده اند.
وی در خصوص حضور صنایع نساجی استان در نمایشگاه های بین المللی خاطرنشان کرد: صنعت نساجی استان در نمایشگاه های بین المللی چون ترکیه حضور پر رنگ و باشکوهی داشته به گونه ای که شرکت شهرک های صنعتی استان در کتابچه ای از صنعت نساجی استان به عنوان الگوی حضور در نمایشگاه های بین المللی یاد کرده و آن کتابچه به وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×