اخبار نساجی

ایجاد بانک اطلاعاتی برای فعالان اقتصادی ضروری است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ایجاد بانک اطلاعاتی برای فعالان اقتصادی ضروری است

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت استقرار یک سیستم موثر برای تفکیک افراد صحیح العمل و مختلف در گمرک گفت: این امر به اطلاعات عمیق و گسترده ای از فعالیت فعالان اقتصادی نیاز دارد.

به گزارش ایرنا از گمرک جمهوری اسلامی ایران، ˈعباس معمارنژادˈ افزود: هم اکنون بانک اطلاعاتی در گمرک ایجاد شده است که به مرور زمان فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این بانک اطلاعاتی، اگر یک فعال اقتصادی فعالیتش پنج بار منجر به اخذ جریمه شود با وی برخورد خواهد شد.

وی اظهار کرد: به طور جدی به دنبال این هستیم تا به کسانی که مرتکب تخلف گمرکی هستند تسهیلات پرداخت نشود، عدم پذیرش تضمین و ندادن مجوز ترخیص نسیه از جمله این تصمیم ها است و بر عکس در نظر داریم برای افراد خوشنام طول زمان ضمانت نامه ها را افزایش داده و میزان ترخیص نسیه را بیشتر کنیم و هم اکنون فعالان اقتصادی خوشنام روی سایت گمرک قرار دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس کل گمرک تصریح کرد: شش شاخص است که اگر برای فعالان اقتصادی حائز اهمیت باشد در زمره کسانی خواهند بود که گمرک به آنها اعتماد کامل دارد و بسیاری از تسهیلات را در اختیارشان قرار می دهد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از فعالان اقتصادی از محتوای تفاهم نامه امضاء شده بین گمرک و سازمان ملی استاندارد مطلع نیستند تا بتوانند از خدمات استفاده کنند. بنا بر این از تمامی واردکنندگان خواست تا اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند.

معمارنژاد به طرح جامع گمرک نوین اشاره کرد و افزود: شما به عنوان فعالان اقتصادی به دنبال تسریع و تسهیل انجام تشریفات گمرکی کالاهای خود هستید و گمرک نیز به دنبال دقت، کنترل و نظارت است جمع این دو بسیار مشکل بوده و به همین دلیل ما در پی ایجاد مکانیسمی با سرعت دقت بیشتر هستیم.

وی تاکید کرد: گمرک نوین تنها محلی برای انبار کالاها نیست بلکه در کشورهای پیشرفته کالا فقط از گمرک عبور می کند و ما در نهایت به دنبال چنین ایده ای هستیم و ایجاد انبارهای اختصاصی می تواند به این امر کمک کند.

رییس کل گمرک با اشاره به مسائل اخیر بازار ارز و ایجاد برخی محدودیت ها در واردات و صادرات کالاها افزود: به دو دلیل محدودیت های صادراتی و وضع عوارض بر صادرات در نظر گرفته شده است یکی صادرات عین کالاهای وارداتی با نرخ ارز مرجع توسط عده ای از صادرکنندگان که در این زمینه از سوی دولت تقاضا برای سیاست گذاری و کنترل وجود داشت و دیگر این که با توجه به افزایش نرخ ارز و مقرون به صرفه شدن صادرات اکثر کالاها، تولید کنندگان داخل در تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز خود با مشکل مواجه شدند و تقاضای محدودیت در صادرات اینگونه کالاها را داشتند.

وی افزود: امیدواریم هر چه سریعتر با تک نرخی شدن ارز این محدودیت ها مرتفع شود یعنی تا زمانی که بین نرخ ارز مرجع و ارز مبادله ای و ارز آزاد تفاوت وجود داشته باشد، این مشکل وجود خواهد داشت. بنا بر این تک نرخی شدن ارز شفافیت ایجاد می کند و جلوی رانت را می گیرد، البته این موضوع برعهده گمرک نیست اما معتقدیم گمرک می تواند با سیاست گذاری ها نقش داشته باشد و با دادن اطلاعات به بهتر شدن اوضاع و تصمیم سازی های مناسب کمک کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×