اخبار فرش ماشینی

ایران شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۰۹‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اداره اطلاعات اقتصادی امریکا در تازه‌ترین برآورد خود از تولیدناخالص‌داخلی ۲۲۵ اقتصاد دنیا در سال ۲۰۰۹ ایران را شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان در این سال معرفی کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل فارس اداره اطلاعات اقتصادی امریکا با ارائه تازه ترین برآورد خود از تولید ناخالص داخلی ۲۲۵ اقتصاد دنیا اعلام کرد ایران با تولید ناخالص داخلی ۸۷۶ میلیارد دلاری خود بر اساس قدرت خرید به عنوان شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۰۹ شناخته شده است.

بر اساس برآورد این مرکز اقتصاد ایران در سال ۲۰۰۹ با رشد ۲.۶ درصدی مواجه شده و تولید ناخالص داخلی این کشور بر اساس قدرت خرید از ۸۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به ۸۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ رسیده است.  قبل از ایران اندونزی با تولید ناخالص داخلی ۹۶۸ میلیارد دلاری در رتبه پانزدهم جهان قرار گرفته است.
ترکیه نیز با تولید ناخالص داخلی ۸۶۱ میلیارد دلاری بر اساس قدرت خرید یک پله پایین تر از ایران و در جایگاه هفدهم قرار گرفته است.
امریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۴.۲۵ هزار میلیارد دلاری بزرگترین اقتصاد دنیا شناخته شده است. چین با ۸.۷۶ و ژاپن با ۴.۱۴ هزار میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند.

کشورهای هند(۳.۵۴هزار میلیارد دلار)، آلمان(۲.۸۱ هزار میلیارد دلار)، انگلیس(۲.۱۶ هزار میلیارد دلار)،‌فرانسه(۲.۱۱ هزار میلیارد دلار)، روسیه(۲.۱۰ هزار میلیارد دلار)، برزیل(۲هزار میلیارد دلار)، ایتالیا(۱.۷۵هزار میلیارد دلار)، مکزیک(۱.۴۷هزار میلیارد دلار)، اسپانیا(۱.۳۶هزار میلیارد دلار)، کره جنوبی(۱.۳۴هزار میلیارد دلار) و کانادا(۱.۲۸هزار میلیارد دلار) نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا چهاردهم جای گرفته اند.
بر اساس برآورد اداره اطلاعات اقتصادی امریکا تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس نرخ مبادله رسمی دلار نیز به ۳۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ رسیده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×