اخبار فرش ماشینی

ایجاد “بانک مشترک ایران و سوریه “در‎ ‎دستور کار دو کشور قرار دارد‎ ‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نخست وزیر سوریه اعلام کرد: ایجاد ” بانک‎ ‎مشترک ایران و سوریه ” باسرمایه گذاری ۶۰ درصدی طرف ایرانی در دستور کار همکاری های‎ ‎مشترک دو کشور قرار دارد‎. ‎
“محمد ناجی العطری “،‌نخست وزیر سوریه پس از امضای اسناد میان‎ ‎جمهوری اسلامی ایران و سوریه در نشست مطبوعاتی مشترک با محمد رضا رحیمی معاون رئیس‎ ‎جمهور ایران شرکت کرد‎ .
‎نخست وزیر سوریه در پاسخ به خبرنگاری که از وی در باره‎ ‎تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه پرسش کرد “‌اظهارداشت: برای تحقق ایجاد این بانک ،‏‎ ‎نخست باید بانک طرف سوری سرمایه خود را افزایش می داد ، اما این بانک نتوانست‎ ‎تعهدات خود را در سال جاری به انجام برساند‎ .

‎ناجی العطری افزود: روز گذشته با‎ ‎ایران توافق کردیم که حل این مسئله از طریق بانک ایرانی صادرات صورت گیرد و این‎ ‎بانک عنصر اصلی تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه شود، یعنی ۶۰ درصد سرمایه گذاری از‎ ‎طریق بانک صادرات و ۴۰ درصد آن از طریق پذیره نویسی از سوی سوریه تامین شود‎ .
‎وی خاطر نشان کرد که سوریه اقدامات لازم را برای تاسیس این بانک مشترک انجام‎ ‎خواهد داد‎ .
‎نخست وزیر سوریه در مورد مذاکرات صورت گرفته در دوازدهمین کمیسیون‎ ‎مشترک عالی دو کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: در دو روز مذاکره موافقت های خوبی در‎ ‎زمینه تفاهم هایی که در گذشته در سطوح اقتصادی ،‌اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است‎ ‎که نشان دهنده ی عمق و ریشه دار بودن ،‌روابط دو کشور است‎ .
‎وی با بیان اینکه‏‎ ‎ایران و سوریه تاکنون ۸۰ موافقت نامه و پروتکل در زمینه همکاری های مشترک به امضا‎ ‎رسانده اند ، اظهار داشت : در اجلاس دوازدهم این موافقت نامه ها مورد بررسی قرار‎ ‎گرفت و نحوه فعال سازی آنها به بحث گذاشته شد که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد‎ .

‎نخست وزیر سوریه ، با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی دو کشور باید به سطح روابط‎ ‎سیاسی تهران و دمشق که در عالی ترین سطوح قرار دارد ،‌برسد ، گفت: روابط سیاسی دو‎ ‎کشور سبب شد تا تهران و دمشق در مقابل چالش های روبرو در یک سنگر قرار گیرند‎ .

‎وی اراده ی دو ملت برای تقویت روابط و تصمیم راهبران سیاسی دو کشور را در توسعه‎ ‎روابط دو کشور ایران و سوریه دو عنصر اساسی ارزیابی کرد و گفت: امروز “بشار اسد” و‎ ‎احمدی نژاد” گامهای بلندی برای تحکیم این روابط برداشته اند‎ .

‎نخست وزیر سوریه‎ ‎توافق های صورت گرفته در دوازدهمین کمیسیون عالی مشترک دو کشور را تدوین نقشه راه‎ ‎مناسبات دو کشور توصیف کرد و گفت: پیام این تصمیمات برادری و مقابله با فشارهایی‎ ‎است که علیه دو ملت وجود دارد‎ .

‎ناجی العطری ، ادامه داد : امروز ایران و سوریه‎ ‎در مقابل همه ی تلاشهایی که قصد داشتند به همکاری های دو کشور ضربه بزنند، به یک‎ ‎موضع جدی رسیدند و به همین علت توافق شد مسئولان دو کشور هر چند ماه یکبار ، موارد‎ ‎مورد توافق را پیگیری و موانع را رفع کنند‎.
‎وی سطح فعلی روابط اقتصادی را رضایت‎ ‎بخش ندانست و گفت: حجم فعلی مبادلات تجاری رقم پایینی است و همانطور که معاون اول‎ ‎رئیس جمهوری ایران اعلام کرد ،‌می خواهیم به حجم پنج میلیارد دلار مبادله در سال‎ ‎برسیم‎ .
‎نخست وزیر سوریه ادامه داد: دو کشور همه ی هدف خود را برای تحقق این‎ ‎هدف به کار می گیرند ، تا این راهبرد به نتیجه برسد‎ .
‎وی با تقدیر و تشکر از‎ ‎هیات ایرانی شرکت کننده در کمیسیون عالی دو کشور ، تقارن امضای اسناد دو جانبه در‏‎ ‎روز جمعه را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد ، در آینده روابط دو کشور در‎ ‎زمینه سرمایه گذاری ، اجرای طرح های مشترک و انتقال تکنولوژی جهش قابل توجهی داشته‎ ‎باشد‎ .
‎خبرنگار دیگری در باره قیمت تمام شده ، تولید خودروی ایرانی در سوریه‎ ‎پرسش کرد و اظهار داشت “‌گفته می شود قیمت تولید این خودرو از سایر خودروهای بازار‎ ‎بیشتر است‎ “.
‎نخست وزیر سوریه با رد این ادعا ، قیمت خودروی شام را که از سوی‎ ‎شرکت ایرانی و سوری ( سیام ) تولید می شود،اقتصادی و برخوردار از استانداردهای‎ ‎جهانی عنوان کرد‎.
‎وی افزود: قیمت این خودرو در منطقه از سایر خودروها ارزانتر‎ ‎است و خریداران باید برای دریافت خودرو ، ۲ ماه منتظر بشوند که این امر نشان دهنده‎ ‎بازار تقاضا برای این خودرو است‎ .
‎وی همچنین در باره احداث خط ریلی میان ایران‎ ‎و سوریه نیز اظهار داشت: برای احداث آن نیازمند همکاری مشترک ایران ، سوریه ،‌عراق‎ ‎و ترکیه هستیم‎ .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‎العطری با تاکید بر اینکه احداث این راه به سود هر چهار کشور‎ ‎است ،‌گفت : این کشورها تشکیل دهنده یک مجموعه ی واحد هستند و احداث این راه به سود‎ ‎همه خواهد بود‎ .
‎وی با اشاره به اتفاقات جدید در عراق خاطر نشان کرد : با توجه‏‎ ‎به انتخابات اخیر عراق منتظریم یک دولت ملی و یکپارچه در عراق مستقر شود تا حلقه‎ ‎این چهار کشور کامل شود‎ .
‎نخست وزیر سوریه ، روابط ایران و سوریه را مستحکم‎ ‎دانست و گفت:‌باید با الفت برای منافع مشترک تلاش کرد تا قدرت اقتصادی در منطقه‎ ‎ایجا د شود‎ .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×