اخبار نساجی

اهداف و برنامه های انجمن صنایع نساجی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

انجمن صنایع نساجی ایران یک تشکل صنفی مستقل و غیر دولتی است که حسب تبصره ۵ ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است. هم اکنون این انجمن دارای قریب به چهارصد عضو در زمینه های مختلف صنعت نساجی از جمله: ریسندگی و بافندگی پنبه ای،
پشمی، نیمه فاستونی و فاستونی؛ پتوبافی؛ فرش ماشینی؛ موکت؛ منسوجات بی بافت؛ الیاف و نخ های مصنوعی؛ نخهای اکریلیک؛ نخهای ‏B.C.F؛ نخهای هایبالک؛ مواد تعاونی نساجی؛ ساخت ماشین آلات و قطعات یدکی می باشد که حسب نیاز هر یک از اعضا بر مبنای تولیداتشان در یکی از کمیته های تخصصی انجمن عضویت دارند. این نهاد یکی از مهمترین انجمن های ذیربط و البته ذینفع صنعت نساجی کشور است و همواره سعی بر آن دارد که با برنامه ریزی اصولی به اجرای موفق تر سیاست های کلی و البته جزئی تولید بر محور صادرات همت گمارد.از این رو مرور برنامه های این تشکل به مثابه راهنمای خوبی برای رونق بخشیدن به صنعت نساجی کشور محسوب می شود که در ذیل اشاره فهرست وار به اهداف و برنامه های آن شده است.‏

‏۱. حمایت از صنعت نساجی و فرآورده های آن و نیز کوشش برای جلوگیری از رقابتهای نامشروع نسبت به آن.

۲. سعی در بهبود کیفی تولیدات کارخانجات و واحدهای نساجی کشور.

۳.کوشش در معرفی تولیدات صنایع نساجی کشور به بازارهای داخلی و بین المللی با توجه به اصل حمایت معقول و منطقی از مصرف کنندگان و سایر خریداران تولیدات صنعت نساجی کشور.

۴.ترغیب اعضای انجمن و نیز سایر واحدهای صنایع نساجی کشور به اجرای مقررات و ضوابط مربوط به استانداردهای ملی و بین المللی، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مواداولیه مرغوب در تولید فرآورده های نساجی با کیفیت قابل رقابت در بازارهای بین المللی.

۵.جلوگیری از رقابتهای ناسالم بین کارخانجات و واحدهای عضو و رفع اختلاف حادث در این زمینه از طریق داوری و سعی درایجاد حسن تفاهم و تشریک مساعی بین آنان.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۶.تشریک مساعی با کارخانجات و واحدهای عضو و حمایت از مصالح و منافع آن در برابر فروشندگان مواد اولیه و ماشین آلات و سعی در متقاعد ساختن طرفین به انجام تعهدات قانونی و قراردادی بین آنان.

۷.بررسی و شناخت مسائل نیروی انسانی و روابط کار و تنظیم روشهای مناسب برای تامین نیروی انسانی موردنیاز و کوشش در اجرای آن در صنایع نساجی.
۸. پژوهش به منظور انتخاب و تنظیم روشهای مدیریت علمی و فنی مدیریت مطلوب برای صنایع نساجی ایران.

۹. فراهم آوردن فرصتها و امکانات لازم برای مدیران صنایع نساجی به منظور ایجاد ارتباط و تفاهم و مبادله اطلاعات و تجربیات خود با یکدیگر.

۱۰. سعی در ترویج اعتقاد به ضرورت آموزشهای فنی و حرفه ای، مدیریتی به منظور بالابردن آگاهی های نیروی انسانی شاغل در صنایع نساجی کشور و ارتقای کیفیت کار و بالابردن مهارت و بهره وری و کارایی و کارآفرینی در صنایع نساجی.

۱۱. انتشار انواع کتب و نشریات علمی و فنی در زمینه صنایع نساجی کشور با تحصیل مجوز از وزارت ارشاد و سایر مراجع قانونی.

۱۲. استفاده از آزمایشگاههای موجود در صورت لزوم، ایجاد آزمایشگاههای جدید برای کنترل کیفیت مواداولیه و تولیدات صنایع نساجی کشور.

۱۳. عضویت در موسسات و سازمانهای بین المللی فعال در زمینه صنعت نساجی و شرکت در کنفرانسهای علمی در سطوح بین المللی.

۱۴. مبادله اطلاعات علمی و فنی مربوط به صنعت نساجی با مراکز مذکور به منظور استفاده پیشرفتهای علمی نوین در صنعت نساجی کشور.

۱۵. تشکیل مراکز اطلاع رسانی، جمع آوری اطلاعات و آمار مربوط به صنایع نساجی با ارتباط مرزی و برون مرزی، عرضه خدمات مورد نیاز به اعضای انجمن در قبال دریافت هزینه های مربوطه .

۱۶. تاسیس مراکز آمار و اطلاعات فنی ، بازرگانی و خدماتی و اعتباری در زمینه صنعت نساجی نیز کوشش در حل و فصل مشکلات مربوط به موارد مذکور.
۱۷. ایجاد زمینه همکاریهای علمی بین اعضاء در ایجاد شرکتها و موسسات بانکی و با رعایت قوانین موضوعه.

۱۸. فراهم نمودن موجبات کمک به موسسات آموزشی و پژوهشی در زمینه صنعت نساجی و نیز استفاده از کمکهای علمی و فنی و مالی ، ملی و بین المللی به منظور تحقق اهداف انجمن.

۱۹. همکاری و تشریک مساعی با وزارت صنایع و سایر سازمانهای ذیربط در تنظیم برنامه های علمی و فنی و مالی و اعتباری لازم جهت کارخانجات موجود و نیز اظهارنظر نسبت به صدور اجازه تاسیس واحدهای جدید نساجی.

۲۰. همکاری و هماهنگی با وزارتخانه ها و سازمانهای اقتصادی، بانکها و موسسات اعتباری، بخش عمومی و نیز سایر سازمانهای کارآفرینی بخش خصوصی از قبیل اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن، انجمن ها ، اتحادیه ها، بخش های بازرگانی و خدماتی در زمینه ایجاد تسهیلات برای صنایع نساجی کشور، رفع مشکلات ناظر بر تولید، توزیع ، صادرات ، واردات و کوشش در جلوگیری از بروز هر گونه بحران در صنعت نساجی.

۲۱. کمک به انجام خدمات بازرگانی، در زمینه بازاریابی ، صادرات منسوجات داخلی از طریق ترتیب دادن نمایشگاههای اختصاصی داخلی و بین المللی و شرکت در نمایشگاههای مذکور در سطوح ملی و بین المللی.

۲۲. هماهنگی و تشریک مساعی با وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان های کارگری و کارآفرینی به منظور اجرای صحیح قوانین کار و بیمه های اجتماعی و رفع مشکلات حادث از تفسیر مقررات موضوعه.

۲۳. کمک به واحدهای عضو در انعقاد پیمان های جمعی کار.

۲۴. جمع آوری و بررسی قوانین، مقررات، آیین نامه ها و لوایح قانونی مرتبط با صنایع نساجی، تهیه و تدوین نظرات اصلاحی و مشورتی برای تسلیم به مراجع و مقامات ذیصلاحیت دولتی و قانونگذار ، همکار و تعاطی افکار در تدوین مقررات قوانین مورد نیاز.

۲۵. ایجاد دفتر فنی به منظور کسب آخرین اطلاعات مربوط به قیمت مواد اولیه و مواد شیمیایی و قطعات یدکی و ارتباط با مراکز بزرگ صنعتی جهان به منظور کسب آخرین اطلاعات علمی و فنی در صنعت نساجی و هدایت صاحبان صنایع نساجی از طریق انتشارات انجمن و تشکیل سمینارهای لازم.

۲۶. ایجاد ارتباط با تشکل ها و سازمان های کارگری و کارآفرینی واحدهای صنعتی و همکاری و تعاطی افکار با آنان در زمینه مسائل نیروی انسانی.

۲۷. سعی در برقراری ارتباط لازم بین صنایع نساجی با دانشگاه ها، موسسات و همچنین مراکز تحقیقات و پژوهش های علمی و منظور اجرای طرح های آموزشی مشترک برای تدارک کادر متخصص مورد نیاز در زمینه امور فنی، مالی و اداری، تکنیسین ها و استادکاران فنی و نیز متخصصین مدیریت و حسابداری صنعتی و همچنین اجرای تحقیقات علمی در زمینه ارتقای علمی و کاربردی نیروی انسانی در صنعت نساجی.

۲۸. همکاری و تشریک مساعی با بخش بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت و مرکز توسعه صادرات و ترغیب اعضای انجمن به مشارکت و استفاده از برنامه های تنظیمی دولت در زمینه امور بازرگانی.

روزنامه رسالت، شماره ۷۳۸۲ به تاریخ ۱۸/۷/۹۰، صفحه ۱۷ (گفتگو)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×