اخبار نساجی

افزایش ۴۳ درصدی قیمت حامل‌های انرژی

 

افزایش 43 درصدی قیمت حامل‌های انرژی

    با افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های انرژی به اضافه ۵ درصد افزایشی که بابت نوسازی و به‌سازی خطوط لوله نفت و گاز اعمال می‌شود در واقع قیمت بنزین و گازوئیل ۴۳ درصد افزایش خواهد یافت.
به گزارش ایلنا،عضو کمیسیون انرژی گفت: ۲۰ در صد از ۳۸ درصد افزایش قیمت حامل‌های اترژی که در قانون دیده شده در اسفند ماه اجرا شده و ۱۸ درصد باقیمانده نیز از ابتدای سال ۹۳ اعمال خواهد شد.

احمد سجادی نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش ۵ درصدی قیمت گازوئیل و بنزین اظهار داشت: با افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی، قیمت هر لیتر بنزین معمولی سهمیه‌ای از ۴۰۰ تومان فعلی به ۴۲۰ تومان، بنزین سوپر سهمیه‌ای هم از لیتری ۵۰۰ تومان فعلی به ۵۲۵ تومان افزایش می‌یابد و همچنین قیمت بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب از ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان فعلی به ۷۳۵ و ۷۴۰ تومان افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه قیمت گازوئیل سهمیه‌ای و آزاد از ۱۵۰ و ۳۰۰ تومان فعلی به ترتیب حدود ۱۵۷ و ۳۶۷ تومان خواهد رسید، افزود: افزایش ۵ درصدی بابت توسعه زیرساخت‌ها و جایگاه‌ها و نوسازی شبکه خطوط لوله انتقال نفت و گاز است و ارتباطی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد.

این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: ۲۰ در صد از ۳۸ درصد افزایش قیمت حامل‌های اترژی که در قانون دیده شده در اسفند ماه اجرا شده و ۱۸ درصد باقیمانده نیز از ابتدای سال ۹۳ اعمال خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: با افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های انرژی به اضافه ۵ درصد افزایشی که بابت نوسازی و به‌سازی خطوط لوله نفت و گاز اعمال می‌شود در واقع قیمت بنزین و گازوئیل ۴۳ درصد افزایش خواهد یافت.

سجادی با اشاره به اینکه بنزین سهمیه‌ای حذف نخواهد شد، ادامه داد: ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای برای هر خودرو به قوت خود باقی خواهد بود اما قیمت آن احتمالا به ۵۰۰ تومان خواهد رسید و قیمت بنزین آزاد نیز ۱۰۰۰ تومان خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما بدنبال رفتار عادلانه در دادن یارانه هستیم، یادآور شد: طبق قانون جدید ۳ دهکی که از دریافت یارانه حذف می‌شوند، بنزین سهمیه‌ای نیز دریافت نخواهند کرد.

عضو کمیسیون انرژی افزود: با حذف داوطلبانه یا اجباری یارانه‌ها بیش از ۱۵ میلیارد تومان صرفه جویی می‌شود که با این رقم هم می‌توان به مبلغ یارانه اقشار آسیب پذیر اضافه کرد و یا اینکه قیمت حامل‌ها را افزایش نداد.

در ادامه موسی موسوی نماینده مردم مهر لامرد در مجلس شورای اسلامی زمان افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین و گازوئیل را از ابتدای سال آینده اعلام کرد و به خبرنگار ایلنا گفت: افزایش ۵ درصدی بابت افزایش بهره‌وری و به روز شدن تجهیزات نفت و گاز و همچنین کم شدن اتلاف انرژی است و ربطی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد.

وی افزود: طبق قانون و آنچه در بودجه ۹۳ مصوب شده افزایش قیمت حامل‌های انرژی ازابتدای سال ۹۳ اجرایی می‌شود اما عدد و رقم آن هنوز مشخص نیست و قانون‌گذار میزان افزایش را با درک جمیع شرایط به دولت واگذار کرده و قوه مجریه در مورد سقف و شیب قیمت‌ها خود تصمیم گیری خواهد کرد.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به گونه‌ای باشد که به تولید کمک کرده و همچنین شوکی به بازار وارد نشود.

گفتنی است به نظر می‌رسد علی رغم مصوب شدن افزایش حامل‌های انرژی در مجلس بر سر زمان اجرای آن در بین نمایندگان اختلاف وجود دارد به گونه‌ای که یکی از نمایندگان زمان اجرایی شدن قانون افزایش قیمت حامل‌ها را از اسفند ماه و دیگری از ابتدای سال آتی اعلام می‌کند و حتی در مورد میزان افزایش نیز هنوز تصمیم واحدی اتخاذ نشده به نحوی که برخی روی ۳۳ درصد، برخی ۳۸ درصد و برخی تصمیم گیری در مورد میزان افزایش را به دولت محول کرده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×