اخبار فرش ماشینی

افزایش ۴ درصدی مصرف جهانی الیاف تا ۹۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۲

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 افزایش 4 درصدی مصرف جهانی الیاف تا 90 میلیون تن در سال 2012

مصرف جهانی الیاف در سال ۲۰۱۲ با رشد ۴ درصدی مواجه بوده و به مقدار ۹۰ میلیون تن رسیده است.

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از نشریه chemical fibers international، الیاف بشر ساخته با ۷ درصد رشد به ۵۸ میلیون تن رسید این در حالیست که این الیاف ۶۵ درصد از کل الیاف مورد مصرف در جهان را شامل می شود.

پنبه با سهم ۲۸ درصدی از کل الیاف مصرفی در جهان با ۳ درصد کاهش در مصرف به رقم ۲۵ میلیون تن رسیده است. الیاف گیاهی به غیر از پنبه با سهم ۵ درصدی از مصرف الیاف جهان تنها ۵ میلیون تن از این مقدار را تشکیل می دهد.مصرف الیاف پشم با سهم ۱.۳ درصدی از کل به طور خالص ۱.۱۵ میلیون تن در این سال بوده است. مصرف الیاف ابریشم برابر با ۶۵۰,۰۰۰ تن بوده که سهم ۰.۷ درصدی از کل مصرف الیاف را دارا می باشد.

 افزایش 4 درصدی مصرف جهانی الیاف تا 90 میلیون تن در سال 2012

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پوشاک

۴۹ درصداز الیاف صرف تولید پوشاک شده که بالغ بر ۴۴ میلیون تن بوده است. تجارت این الیاف با رشد ۳ درصدی در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱ تریلیون دلار برآورد شد.

تجارت پوشاک چین در سال ۲۰۱۲نزدیک به ۴۲۰ میلیارد دلار، با رشد ۲ درصدی همراه بوده است. چین ۴۲ درصد از تجارت و ۴۹ درصد از صادرات جهانی پوشاک را به خود اختصاص داده است. دیگر کشورهای آسیایی ۳۰ درصد در تجارت و ۲۹ درصد در صادرات پوشاک دنیا دخیل اند. اتحادیه اروپا ، ۱۰ درصد ، آمریکا ۱۰ درصد ، ترکیه، خاورمیانه و آفریقا ۹ درصد از تجارت جهانی پوشاک را به خود اختصاص داده اند.

منسوجات خانگی

در سال ۲۰۱۲ مصرف الیاف در منسوجات خانگی با سهم ۹ درصد از کل نزدیک به ۸ میلیون تن بوده است که با کاهش ۲ درصدی همراه بوده است.تجارت این محصولات با کاهش ۱ درصدی، ۷۶ میلیارد دلار برآورد شده است. بیشترین تولیدات مربوط به کالای خواب، حوله، پرده و رومیزی می باشد . مبلمان و پارچه و الیاف مورد مصرف در مبلمان و صندلی در بخش منسوجات صنعتی و دیگر مصارف طبقه بندی می شوند.

تجارت دلاری چین در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار بوده که با رشد ۶ درصدی همراه بوده است. چین ۴۰ درصد از تجارت و ۶۰ درصد از صادرات منسوجات خانگی را به خود اختصاص داده است. هند ۱۴ درصداز تجارت و ۹ درصد از صادرات منسوجات خانگی را به خود اختصاص داده است. پاکستان ۶ درصد از تجارت و ۹ درصد از صادرات منسوجات خانگی را به خود اختصاص داده شده است. کشورهای آسیایی ۸ درصد از تجارت و ۵ درصد در صادرات منسوجات خانگی جهان دخیل هستند.

فرش و کفپوش

تجارت فرش و کفپوش در سال ۲۰۱۲ برابر با ۳۴ میلیاد دلار بوده که با کاهش ۲ درصدی همراه بوده است. مقدار تجارت ۳ درصد کاهش داشته و به مقدار ۴ میلیارد مترمربع رسیده است. ۷ درصد از کل الیاف مصرفی جهان مربوط به تولید فرش و کفپوش بوده که معادل با ۵.۹ میلیون تن است.

در سال ۲۰۱۲ آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) ۲۷ درصد از فروش دلاری ، اروپا ۲۴ درصد، ترکیه، خاورمیانه و آفریقا ۱۷ درصد، چین ۱۱ درصد، هند ۱۰ درصد، دیگر کشورهای آسیایی و اقیانوسیه ۱۰ درصد از تجارت را به خود اختصاص داده اند. ترکیه، خاورمیانه و آفریقا بزرگترین صادرکنندگان با سهم ۳۳ درصد از کل بودند و پس از آنها به ترتیب چین با سهم ۲۲ درصد، اروپا با سهم ۱۳ درصد، هند با سهم ۱۲ درصد، آمریکا و کانادا با سهم ۱۲ درصد از کل صادرات فرش و کفپوش در رده های بعدی قرار دارند.

منسوجات صنعتی و غیره

در سال ۲۰۱۲ مصرف الیاف در منسوجات صنعتی و سایر موارد مصرف بالغ بر ۳۲ میلیون تن بوده که رشد ۸ درصدی را نشان می دهد. این مقدار ۳۶ درصد از کل مصرف الیاف را شامل می شود. رشد مصرف الیاف در صنعت سریعتر از سایر موارد بوده است.

چین بزرگترین تولید کننده (با سهم ۴۴ درصد جهانی)، صادرکننده و مصرف کننده این منسوجات در جهان به شمار می رود. هند ۱۰ درصد از تولیدات، اقیانوسیه و دیگر کشورهای آسیایی ۱۹ درصد از تولیدات، اروپا ۹ درصد و NAFTA ، درصد از تولیدات را به خود اختصاص داده است.

بازار صادرات منسوجات فنی تحت تسلط چین، آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، ژاپن، کره، تایوان ، فرانسه، انگلیس و هنگ کنگ می باشد. این ۱۰ کشور در ۵ سال گذشته سهم خود را از صادرات این نوع منسوجات تا ۷۰ درصد افزایش دادند.

تولید منسوجات بی بافت و نمدی در سال ۲۰۱۲ شاهد رشد درصدی و معادل با ۸ میلیون تن بوده است. این منسوجات بیشترین مصرف الیاف در بخش منسوجات صنعتی به خود اختصاص داده اند. در این بخش سهم چین ۲۷ درصد، سهم ترکیه و اتحادیه اروپا ۲۸ درصد ، سهم ایالات متحده ۱۹ درصد، سهم اقیانوسیه و دیگر کشورهای آسیایی ۱۷ درصد، سهم آفریقا و خاورمیانه ۴ درصد و سهم دیگر کشورهای آمریکایی ۵ درصد از مصرف الیاف در تولید منسوجات صنعتی جهان را به خود اختصاص داده اند.

 افزایش 4 درصدی مصرف جهانی الیاف تا 90 میلیون تن در سال 2012

منبع: chemical fibers international international
ترجمه: مهندس حمیده تشکری شاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×