اخبار فرش ماشینی

افتتاح فاز دوم موزه تخصصی پوشاک چهارمحال و بختیاری‌‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از افتتاح فاز دوم موزه تخصصی پوشاک در قلعه دزک شهرستان کیار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مژگان ریاحی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار داشت: مجموعه فرهنگی قلعه امیر مفخم دزک پس از مرمت و تغییر کاربری به عنوان موزه پوشاک در دستور کار قرار گرفت که پس از اتمام عملیات اجرایی آن این موزه به بهره‌برداری رسید.
وی افزود: این گنجینه فاخر به معرفی پوشاک سنتی و محلی اقوام مختلف استان می‌پردازد.
ریاحی با تأکید بر اینکه این استان به ‌رغم مساحت کم مملو از فرهنگ‌های مختلف و آداب و رسوم متنوع است، گفت: وجود اقوام بختیاری، قشقایی، ترک و فارس با پراکندگی قومی و نژادی در سطح این استان نشان از ضرورت و لزوم ایجاد چنین گنجینه با ارزشی را بیش از پیش توجیه می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از پوشاک محلی توسط بسیاری ساکنان این استان به ندرت و گاهاً به فراموشی سپرده شده است، گفت: حفظ این میراث با ارزش و ماندگار برای اطلاع‌رسانی به نسل‌های آینده در راستای شناخت و آگاهی از پیشینه فرهنگی و اجتماعی خود موجب می‌شود تا این نسل با اتکا به ریشه‌های فرهنگی نیاکان خود به سمت توسعه و پیشرفت استان گام‌های جدی را بردارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در موزه تخصصی پوشاک علاوه بر پوشاک محلی و بومی فرهنگ‌های مختلف استان زیورآلات، صنایع دستی، صندوقچه‌ها، کفش و دیگر لوازم زینتی و دستی به نمایش گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه لباس در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی اهمیت بسیار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات لباس، طراحی آن است که در گذشته به ‌دلیل معیشت‌های محدود محلی، از تنوع بالایی برخوردار بوده، اما ‌اکنون، تنها از دیگر کشورها تأثیر می‌گیریم.

ریاحی همچنین پایبندی بر پایه و ریشه اصیل ایرانی در لباس‌های سنتی را یک ضرورت خواند و گفت: تنوع، نه تنها در ترکیب، بلکه در تکه‌تکه و اجزای لباس نیز باید حرف نخست را بزند و شرایط جدید زندگی را مورد توجه قرار داده و شرایط روز نشان‌دهنده آن است که با پیشینه غنی تاریخی از لباس و طراحی لباس، به جای بازارسازی برای کسانی که هیچ تناسبی با شرایط زندگی ایرانیان را ندارند، تبدیل خود به بازار شده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه شناخت و توسعه یک فرهنگ بدون حفظ و احیاء پشتوانه‌های فرهنگی یا خرده فرهنگ‌های آن امری بعید و دور از دسترس است، گفت: پر واضح است که فرهنگ مؤثر و مانای ایران زمین در طول سالیان متمادی از همین فرهنگ‌های قومی و بومی خویش ارتزاق کرده است و چه بسا موجب حفاظت و پویایی آن در مواجه با خطرات و تهاجمات فرهنگی و حوادثی مختلف در طول تاریخ شده است.

ریاحی بر حفظ مولفه های فرهنگی تأکید کرد و ادامه داد: لباس نسبت به دیگر مؤلفه‌ها از ماندگاری و دوام بیشتری برخوردارند چرا که بر لباس نقش بسته است در واقع اوج خلاقیت و انتقال بی‌واسطه احساس و هنر است.
وی تصریح کرد: بنابراین نگاه جدی به حفظ و احیای لباس محلی اقوام به عنوان یک مؤلفه مؤثر و فراگیر بیش از پیش ضرورت دارد گرچه این فرهنگ مصور و منقوش که سراسر هنر است سال‌ها مهجور مانده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری به قلعه تاریخی دزک به عنوان استقرارگاه موزه تخصصی پوشاک اشاره کرد و گفت: این قلعه در روستای دزک از توابع شهرستان کیار و در فاصله ۳۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
وی خاطرنشان کرد: این بنا در دو طبقه با فضاهای از جمله اتاق آیینه، اتاق گوشواره، سالن سفره‌خانه با گچ کاری‌های بسیار زیبا منقوش شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×