اخبار نساجی

اعلام مخالفت باطرح تعزیراتی اجاره‌بها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اعلام مخالفت باطرح تعزیراتی اجاره‌بها

رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه طرح تعزیراتی کنترل اجاره‌بها در تابستان اجرا نمی‌شود، گفت: این طرح که در سال گذشته اجرا شد نه تنها موفق نبود بلکه باعث شد تا بسیاری از موجران و مستاجران به بیراهه بروند. مصطفی‌قلی‌خسروی ‌تاکیدمی‌کند: طرح‌تعزیراتی ‌کنترل اجاره‌بها در یک مقطع از فصل تابستان اجرا شد و اتفاقا ناموفق بود

درست زمانی که علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی از بازگشت طرح تعزیراتی به بازار اجاره‌بها و اعمال سیاست‌های تنبیهی سخن به میان آورده‌است، مصطفی‌ قلی‌خسروی رئیس‌ اتحادیه کشوری مشاوران املاک این طرح را ناموفق عنوان کرده‌است.

وی با اشاره به اینکه طرح با قانون متفاوت است، ادامه داد: طرح برای یک مقطعی از سوی دولت ‌یا دستگاه ذی‌ربط اجرا می‌شود اما باید اذعان کرد که یک عده از موجران و مالکان از طرح تعزیراتی کنترل اجاره‌بها تمکین نکردند و خارج از بنگاه مسکن اقدام به نوشتن مبایعه‌نامه کردند.

قلی خسروی تاکید کرد: پس متوجه می‌شویم که طرح ضمانت اجرایی ندارد و باید به دنبال اجرای یک قانون محکم و قوی در این خصوص در مجلس باشیم. رئیس اتحادیه املاک گفت: مخالفت بنده با اجرای طرح تعزیراتی کنترل اجاره‌بها از این جهت است که می‌بینیم مالکان و مستاجران به بیراهه می‌روند و مجبورم که بگویم طرح مسکوت بماند تا خلافی صورت نگیرد. وی با اشاره به اینکه در اسلام مالکیت محترم شمرده شده‌ و در قانون اساسی راجع به مالکیت تاکید شده است،گفت: تاکید و احترام به مالکیت در قانون اساسی و شرع اسلام این نکته را به ما گوشزد می‌کند که نمی‌توانیم بر روی ملک افراد تعیین قیمت کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قلی‌‌خسروی در خصوص طرح بلوک‌بندی نیز گفت: اجرای این طرح نیز مشکل‌ساز خواهد بود چرا که این طرح نیز برای تعیین قیمت املاک اشخاص تهیه شده‌است.

رئیس اتحادیه املاک کشوری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به رکود بازار ارز و سکه رونق وارد بازار مسکن شده است یا خیر، به فارس گفت: خرید و فروش مسکن تا حدودی رونق گرفته است و احتمال می‌رود در روزهای آتی نیز وضعیت بهتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت مسکن در

دو ماه و نیم گذشته چند درصد رشد داشته است افزود: این که بنده بگویم قیمت مسکن چند درصد رشد داشته است چندان به صلاح نیست.

عنوان شدن چنین سخنی از سوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر مصلحت نبودن اعلام افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نشان از این دارد که به احتمال زیاد قیمت مسکن بیش از پیش‌بینی مسئولان افزایش داشته‌است. البته نباید فراموش کرد که برخی مسئولین از جمله علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی به‌کلی افزایش قیمت مسکن را زیر سوال برده‌ و گفته‌است که دلیلی برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد و قیمت مسکن افزایش نخواهد داشت. با این وجود اما او با تاکید بر اینکه قیمت مسکن افزایش پیدا نمی‌کند رویکردی دوگانه اتخاذ کرده و گفته که طرح تعزیراتی اجاره‌بها در تابستان بار دیگر از سر گرفته خواهد شد و با افزایش قیمت‌ها برخورد صورت می‌گیرد. حال این سوال پیش می‌آید که اگر مسئولین به عدم افزایش قیمت اعتقاد دارند چرا بار دیگر تصمیم دارند به اعمال سیاست‌های تعزیراتی روی بیاورند؟

موافقان طرح تعزیراتی مخالف شدند

در عین حال اما نباید فراموش کرد که مصطفی قلی‌خسروی در سال گذشته و درست در زمان شروع طرح تعزیراتی خود یکی از مدافعان این طرح به شمار می‌رفت. او سال گذشته در زمان صعود چشمگیر قیمت اجاره‌بها در تابستان در گفت‌وگویی با روزنامه تهران‌امروز عنوان کرد: زمانی که التهاب در بازاری ایجاد می‌شود دولت موظف است با طرح‌های تنبیهی به سامان دادن این وضعیت اقدام کند و طرح تعزیراتی دولت هم از جمله این سیاست‌هاست.

وی ادامه داده بود: طرح تعزیراتی اجاره‌بها تاثیر مثبتی در بازار داشته‌است و از افزایش قیمت چشمگیر اجاره‌بها جلوگیری کرده‌است. این در حالی‌است که در آن دوران بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کردند که این سیاست ضمانت اجرایی نداشته و حتی با موازین اسلامی هم همخوانی ندارد. با این وجود اما مسئولین وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین مصطفی قلی‌خسروی این موضوع را مخالف موازین اسلامی نمی‌دانستند و به ادامه اجرای این طرح تاکید می‌کردند. فعالان بازار مسکن در زمان اجرای طرح تنبیهی- تعزیراتی همچنین تاکید می‌کردند که این طرح زمینه‌ساز عقد قراردادهای غیرقانونی خواهد شد و می‌تواند بازار مسکن را بیش از پیش به هم بریزد. با این وجود پس از گذشت یک‌سال از این موضوع مواضع موافقان با طرح تعزیراتی به سوی مواضع مخالف کشش پیدا کرده‌است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×