اخبار فرش ماشینی

کاربردهای الیاف بازالت در صنعت قایق سازی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کاربردهای الیاف بازالت :: الیاف بازالت پیوسته محصول جدیدی در بازار الیاف هستند. گرچه در مورد الیاف بازالت اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفته اما هنوز محصول شناخته شده ایی نیست.

الیاف بازالت در اتحادیه ساویت (Soviet) تولید شد. هم اکنون تنها شرکتی که به طور جدی برای تقویت الیاف پیوسته بازالت تلاش می کند شرکت روسیه کامنی وک   (Kamenny Vek)می باشد. زیرا آنها استاداردههای قابل ملاحضه ایی در مورد کشش و استحکام این الیاف نسبت به دیگر الیاف بازالت موجود دارند. فن آوری الیاف بازالت شبیه فن آوری الیاف شیشه است، هر چند که الیاف بازالت دارای ترکیب بی نظیر با ویژگی های فنی بالا از جمله مقاومت در مقابل خوردگی و حرارت می باشد. این ویژگی ها به علاوه قیمت پایین الیاف بازالت این امکان را برای الیاف بازالت فراهم می کند که در رقابت با الیاف شیشه مانند الیاف شیشه نوع S موفق باشد.

مزایای مهم برای قایق سازان

قایق سازان با استفاده از الیاف بازالت چه مزایایی می توانند بدست بیاورند؟ از مهمترین مزایای الیاف بازالت ویژگی کششی و  استحکام آنها می باشد، که به طور قابل ملاحظه ایی مانند الیاف شیشه ای نوع E عمل می کنند و همچنین گاهی الیاف بازالت با الیاف شیشه ایی نوع S  هم  ارتباط تنگاتنگ دارند. بنابراین استفاده از الیاف بازالت به جای الیاف کربن و الیاف شیشه مستحکم  به طور قابل توجه ایی باعث کاهش هزینه ها می شود. وقتی از جایگزینی مناسب الیاف شیشه ایی نوع E در سازه برای تحمل بار استفاده می شود، الیاف بازالت هم باعث استحکام بیشتر ، هم باعث کاهش وزن می شود.

قایق سازان علاوه بر خواص مکانیکی بالای الیاف بازالت، ویژگی مقاومت بالا در مقابل آب دریا، حرارت و عایق صوتی و همچنین سازگاری با محیط زیست را از این الیاف بدست می آورند. این الیاف در بافت ترکیب شده و منسوجات چند محوری دارای فرآیند پذیری خوبی می باشند و همچنین قیمت پایین تری در مقایسه با الیاف شیشه نوع E دارند و درنهایت نیز سبب کاهش وزن قایق می شود. شرکت کامنی وک با تولیدکنندگان مشهور بافت های چند محوری کار می کند که نیازهای قایق سازان را برآورده می کنند. هم اکنون این شرکت انواع نوارهای UD و بافت های چند محوری را که برای روش های مناسب قالب سازی مانند RTM و تزریقی مورد استفاده قرار میگیرند را عرضه می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : نقشه های فرش ماشینی چگونه طراحی می شوند؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×