اخبار فرش ماشینیمد و پوشاک

استاندارد اوکوتکس (OEKO-TEX®) چیست?

چرا باید شرکت های نساجی به آن اهمیت بدهند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بخش دوم: چرایی استاندارهای نساجی

استاندارد اوکوتکس (OEKO-TEX®) چیست و چرا باید شرکت های نساجی به آن اهمیت بدهند؟

لینک بخش اول 

در دنیای رقابتی امروز شرکت ها همواره به دنبال راه هایی هستند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را  از سایر رقبا در بازار متمایز کرده و به فروش بالاتری دست پیدا کنند. این مزایای رقابتی با بالارفتن کیفیت بازار افزایش می یابد.

این به این معنی است که مثلا محصول شرکت شما از جوراب و لباس خواب گرفته تا فرش ماشینی و موکت، برای رقابت در بازارهای جهانی و پررونق دنیا مانند بازار اروپا و آمریکا که حاشیه سود بالایی دارند به مراتب نیازمند داشتن مزایای رقابتی بیشتری است تا بازار عراق و افغانستان.

امروزه یکی از مهمترین مزایای رقابتی که به شدت مورد توجه مشتریان سطح بالاست و در ۵ سال گذشته نیز با شیب تندی رو به افزایش بوده همان مساله دارا بودن استانداردها و گواهی نامه های سلامت محصول شناخته شده بین المللی است که در صنعت نساجی و پوشاک گواهی نامه های استاندارد کیفیت و سلامت انجمن بین المللی اوکوتکس (OEKO-TEX®) مشهورترین آنها می باشد و می توان به جرات گفت که اگر محصولی دارای این گواهی نامه ها باشد تا حد زیادی مسیر فروش و بازاریابی خود را در بازارهای جهانی به ویژه در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته هموارکرده است و به نوعی یک تصویر مثبت  و حس اعتماد به برند صاحب این نشان استاندارد در ذهن مخاطب ایجاد می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نکته قابل توجه این است که وقتی محصولات شرکت شما با داشتن استاندارهای شناخته شده در اروپا، در کلاس محصولات درجه یک و قابل اعتماد قرار بگیرد به طور اتوماتیک ارزش برند شما در بازار افزایش یافته و ده ها و یا صدها هزار دلار هزینه های برند سازی در بازار هدف را کاهش می دهد.

علاوه بر این امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ توزیع و فروشگاه های زنجیره ای در اروپا، آمریکا، ژاپن و … برای تهیه محصولات خود برای عرضه کنندگان بین المللی شرط ها و فاکتورهایی را تعیین می کنند که در بسیاری از موارد داشتن استاندارهای سلامت و پایداری اوکوتکس می تواند از جمله این شروط  اولیه برای شرکت در مزایده های بین المللی و چند میلیون دلاری باشد.

استاندارد اوکوتکس (OEKO-TEX®) چیست
استاندارد اوکوتکس (OEKO-TEX®) چیست

طبق بررسی های انجام شده در اروپا، هرچند اغلب مشتریان سلامت و پایداری محصول را یکی از پارامترهای اصلی و بدیهی برای انتخاب محصولات نساجی بیان می کنند اما ۴۰ درصد آنها حتی حاضرند پول بیشتری برای خرید این محصولات پرداخت کنند تا مطمئن باشند علاوه بر سلامتی خود و خانواده خود از محصولی استفاده می کنند که برای محیط زیست و حتی کارگران کارخانه نساجی در کشورهای فقیرتر نظیر بنگلادش، ویتنام، هند و …  نیز بی ضرر و بی خطر بوده است.

بر اساس یکی از تحقیقات میدانی انجام شده در سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۰ درصد جامعه مصرف کنندگان در کشور آلمان با برچسب (OEKO-TEX®) و مفهوم آن بر کالاهای مختلف نساجی آشنا بوده اند که قطعاً این شناخت به ویژه در سالهای اخیر رشد بسیار بیشتری نیز یافته است. نکته جالب توجه در اینجا آشنایی مصرف کنندگان متن جامعه کشورهای توسعه یافته با مفهوم یک استاندارد و برچسب نساجی است. این در حالیست که بسیاری از متخصصان و حتی تولید کنندگان محصولات نساجی در کشورمان نیز ممکن است در حال حاضر با این مفاهیم آشنا نباشند.

 

غالب شدن این تفکر و تغییر روند خرید محصولات نساجی توسط خریداران در بازارهای درجه اول دنیا، این ضرورت را برای شرکت های صادرکننده محصولات نساجی و پوشاک ایجاد کرده است تا بتوانند با دریافت نشان های استاندارد و سلامت از موسسات بین المللی معتبری مانند اوکوتکس که حرف اول را در این زمینه میزند، یک گام مهم و بلند برای حضور در بازارهای جهانی بردارند.

خوشبختانه در سال های اخیر توجه به این امر در بین شرکت های نساجی صادرات محور ایران افزایش یافته و اخیرا نیز شرکت الیاف ابریشم ماهان دلیجان در زمینه تولید الیاف مصنوعی پلی استر  موفق به دریافت این نشان مهم گردیده است.

در قسمت های آینده بیشتر در مورد این استاندارد و ویژگی های آن با شما صحبت خواهیم کرد

برای کسب اطلاعات بیشتر : https://www.oeko-tex.com

لینک بخش اول 

——————————-

تهیه محتوا : مجله نساجی کهن

۰۰۹۰۵۳۹۲۳۴۶۳۲۴

WWW.KOHANJOURNAL.COM

INFO@KOHANJOURNAL.COM

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×