اخبار نساجی

از ایتما چین تا روزهای خوب نساجی در ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شرکت ندتکس یکی از شرکت هایی است که با داشتن نمایندگی فروش ماشین آلات و قطعات نساجی در ایران با تعداد زیادی از سرمایه گذاران و خریداران ماشین الات در ارتباط است به همین دلیل و به بهانه نمایشگاه ایتما چین با آقای افشاری مدیر عامل شرکت به صحبت نشستیم تا در رابطه با این نمایشگاه و موارد حاشیه ای آن گپی بزنیم. ‏

خوشبختانه و بدون اغراق از روند رو به رشد مجموعه می توان نتیجه گرفت که روند صعودی در نساجی ایران هنوز مثبت است و قطعا روزهای خوبی در راه است.‏

نظر شما در رابطه با نمایشگاه ایتما شانگهای از نظر کیفیت برگزاری نسبت به ۲ سال پیش چیست؟

بدیهی است در مورد کیفیت برگزاری نمایشگاه در کشوری صحبت می کنیم که متاسفانه یا خوشبختانه رو به پیشرفت است و حرکت رو به جلویی دارد. چینی ها ثابت کرده اند که هنر مدیریت و استفاده از تجربیات گذشته خود را به خوبی آموخته اند و با توجه به امکانات و شرایط بسیار خوبی که اقتصاد پویا و قدرتمند آنها ایجاد کرده توانستند این دوره از نمایشگاه را بدون هیچ عیب و نقصی و در حد استانداردهای جهانی برگزار کنند‏.

Image

آیا همزمانی نمایشگاه ایتما با نمایشگاه اکسپو چین در نحوه برگزاری ، مشکلاتی را ایجاد کرد؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جالب است که بدانید، خیر. بر خلاف انتظارات که پیش بینی میشد شلوغی بیش از حد نمایشگاه اکسپو سیستم حمل و نقل شهری را مختل کند اما اینطور نشد و در زمینه هتل و اسکان مسافران و بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز شانگهای کاملا آماده بود و به عنوان یکی از ابر شهر های جهان به خوبی از پس این امتحان برآمد، شهر کاملاً ایمن بود و رونق و جنب و جوش در میان مردم نیز حال و هوای خاصی داشت. حتی بعضی از غرفه داران و شرکت کنندگان خارجی نمایشگاه نساجی نیز حداقل چند ساعتی را صرف بازدید از نمایشگاه ‏Expo ‎‏ کردند.

انجمن نساجی کشورهای مختلف از جمله آمریکا، انگلستان، ایتالیا، تایوان، آلمان و…… نیز هر کدام برنامه ای تدارک دیده بودند تا غرفه داران حضور یافته در ‏ITMA‏ همگی با هم از سالن کشور مربوطه بدون پرداخت هزینه و مهمتر اینکه بدون اتلاف وقت در صفهای طولانی ورودیه به صورت ‏VIP‏ از‏EXPO‏ بازدید کنند، حال بماند که از ایران نه تنها غرفه گذاری در ایتما وجود نداشت، بلکه متولیان صنف نساجی کشور نیز حضور نداشتند.

Image

با توجه به آمار ۸۴ هزار نفری بازدید کنندگان از این نمایشگاه، حضور ایرانی ها در نمایشگاه را چطور ارزیابی کردید؟

به نظر من در این دوره افرادی که از ایران به نمایشگاه آمدند در غالب گروه های بسیار تخصصی تری بودند و عمده آنها به منظور انتخاب ماشین آلات و سرمایه گذاری به نمایشگاه آمده بودند.

از طرفی به نظر میرسید گروه های زیادی از شهر های بزرگ ایران به غیر از تهران نیز به صورت گروه های مجزا از نمایشگاه دیدن کردند که حتی از نمایشگاه تهران نیز بیشتر بودند.

به نظر میرسد بحران مالی جهان که گریبان صنعت نساجی را هم گرفته بود در حال رخت بر بستن است. آیا در نمایشگاه علائمی از رفع بحران دیده می شد؟ دیدگاه شرکتها چه بود؟

ببینید به نظر من نکته مهم در حضور و یا عدم حضور در نمایشگاه است. اگر به نحوه حضور شرکت های بزرگ نساجی و یا شرکتهای که دارای استراتژی بازار مشخصی هستند نگاه دقیق تری داشته باشیم میبینیم که حتی اگر به دلایل مختلف نتوانند در نمایشگاه های نساجی جهان با قدرت شرکت کنند سعی می کنند حتی با حضور در غالب یک غرفه نه چندان بزرگ و گران قیمت ثبات خو در بازار و در کنار مشتریان خود را به نمایش بگذارند. این استراتژی و خط مشی مهمی است.

“ما هستیم پس می توانیم” ، این شعار و دیدگاه من است. پس وقتی نیستیم یعنی نمی توانیم. به نظر من بحران های جهانی هم کم کم در حال اتمام هستند.‏

Image

با توجه به تجربه شما در بحث ماشین آلات نساجی تا چه میزان شرکت ها در چین، در غرفه های خود ماشین آلات جدید و تازه ای را معرفی کردند؟

واضح است که تکنولوژی ماشین آلات نساجی در اختیار اروپا یی هاست ولی چینی ها این بار حضور پررنگی داشتند و واقعاً ماشین آلاتی را ارائه کردند که عیناً عملکرد به روز ماشین آلات رقبای اروپایی را داشتند و البته کپی بودند. چینی ها این ماشین آلات را به قیمت بسیار ارزان تر از نمونه مشابه اروپایی آن ارائه می کنند.

در واقع این یکی از دلایلی بود که بعضی از شرکت های بنام از اروپا در این نمایشگاه به دلیل ترس از کپی ، بدون نمایش ماشین الات و فقط با ارائه کاتالوگ شرکت کردند.‏

آیا نزدیکی نمایشگاه ایتما بارسلون به نمایشگاه ایتما چین تاثیری در کیفیت نمایشگاه داشت؟ ‏

خیر. به نظر من بازار نساجی چین و آسیا به قدری جذاب و دارای پتانسیل بالایی ایست که حتی شرکت کنندگان به شرکت در نمایشگاه ایتما آسیا بیشتر راغب هستند چرا که طبق آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۰۹ تقریبا بیش از ۷۰ درصد ماشین آلات نو نساجی در تمام بخش ها وارد بازار آسیا و در راس آن چین شد. ‏

روند سرمایه گذاری در صنعت نساجی ایران را در سال ۱۳۸۹ چگونه ارزیابی می کنید؟

شما این سئوال را از کسی می پرسید که اعتقاد دارد “ما هستیم پس می توانیم” کم نیستند سرمایه گذارانی که دلشان برای این مرز و بوم می سوزد و می خواهند که همیشه جمهوری اسلامی ایران بر قله افتخار باشد.

نکته مهم راهنمایی درست است که در صورت رعایت این مسئله، روند نه تنها در سال ۱۳۸۹ بلکه در سالهای آینده نیز صعودی خواهد بود. خوشبختانه و بدون اغراق از روند رو به رشد مجموعه می توان نتیجه گرفت که روند صعودی در نساجی ایران هنوز مثبت است و قطعا روزهای خوبی در راه است.‏

به عنوان نماینده شرکت های خارجی در ایران به نظر شما چرا شرکت های ماشین ساز در نمایشگاه ایران حضور فعالی ندارند؟ آیا بازار نساجی در ایران راکد است و یا دلایل دیگری دارد؟

بازار نساجی ایران راکد نیست. چطور امکان دارد یک بازار ۸۵ میلیونی راکد باشد؟ بازار سرمایه گذاری نیز راکد نیست ولی از جهت رقابت ضعیف است، یعنی رقابتی وجود ندارد. هنوز بسیاری از بزرگان فن نساجی دیدگاه قدیمی دارند و فلان سازنده و برند را در ذهن خود دارند و با دیدی بسته اجازه حضور رقیب را نمی دهند.

این در حالیست که فلان برند فقط در ایران بازار دارد و در کشور های دیگر بازار و گوی رقابت را واگذار کرده ولی چون آقایان از نمایشگاههای بین المللی بازدید نمی کنند ( حتی نمایشگاه تهران) خوب قطعا متوجه این موضوع نیستند و پیشرفتی هم ندارند. آقای مهندس قاسمی ما در عصر ارتباطات و دنیای رابطه و تبادل اطلاعات به سر می بریم ولی متاسفانه تعداد زیادی از دست اندرکاران در عصر انقلاب صنعتی و ادیسون و جوراب استارلایت غرق شده اند.

البته عدم حضور در نمایشگاه های ایران دلایل دیگری هم دارد. جالب است بدانید هزینه اجاره یک متر مربع غرفه در نمایشگاه ایتما ۲۰۱۱ بارسلون دقیقاً ۴۰% کمتر از نمایشگاه های نساجی در ایران است. از هزینه گزاف اقامت نیز که بگذریم ، نحوه برگزاری و امکانات غیر قابل قیاس نمایشگاههای داخلی با خارجی از دلایل دیگر حضور کمرنگ شرکت کنندگان خارجی در ایران است.‏

به نظر شما سرمایه گذاری ها در نساجی ایران بیشتر در کدام بخش ها متمرکز خواهند شد؟ و آیا رغبت سرمایه گذاران به نساجی افزایش خواهد یافت ؟

ببینید این امری نیست که تنها من بتوانم در مورد آن نظر بدهم چون این که در کدام بخش ها سرمایه گذاری شود نیازمند تحلیل دقیق وزرات صنایع و معادن در سطح کلان صنعت نساجی، ارائه آمار و ارقام به روز و درست و تعیین یک استراتژی بلند مدت برای نساجی است به طوری که این جریان بتواند در طی یک مدت مشخص سرمایه های نساجان را به سمت بخش های دارای مزیت نسبی سوق دهد که البته این کار فقط به دست بخش خصوصی و هدایت دولت امکان پذیر است.‏

در پایان امیدوارم سال جدید آغازی باشد برای شکوفایی مجدد صنعت نساجی ایران ‏

منبع : مجله صنعت کهن

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×