اخبار فرش ماشینی

اختصاص ۸/۲ میلیارد تومان از‏‎ ‎سوی دولت برای تولید پنبه کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرکل‎ ‎دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان‏‎ ‎کمک دولت برای حمایت از تولید پنبه در کشور خبر داد.

اسماعیل نگارش افزود: دولت برای حمایت از کشت پنبه در کشور امسال‎ ‎یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده بود که این رقم برای سال آینده به ۲ میلیارد و‏‎ ۸۰۰ ‎میلیون تومان افزایش یافته است که نشان از حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشت‎ ‎پنبه در کشور است. مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان‎ ‎کرد: امسال ۲۰ درصد از برنامه‌های این دفتر به کشت مزارع آرمانی پنبه برای انتقال‎ ‎یافته‌های تحقیقی و علمی به مزرعه کشاورزان اختصاص یافت که سال آینده این مزارع‎ ‎آرمانی افزایش پیدا می‌کند. وی هدف از اجرای برنامه مزارع آرمانی را انتقال‎ ‎یافته‌های علمی و اصول علمی کشت به مزرعه در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش‎ ‎هزینه تولید دانست. نگارش بیان داشت: در طول یک برنامه پنج ساله از سال ۱۳۸۷ تا‏‎ ‎‏۱۳۹۲‏‎ ‎کل مزارع پنبه کشور زیر پوشش طرح آرمانی کشت قرار می‌گیرند و ۱۷ دستورالعمل‏‎ ‎فنی و علمی بر است. افزایش عملکرد در هکتار و کاهش هزینه تولید با کمک و مشارکت‎ ‎کشاورزان و مهندسان ناظر و کارشناسان در کشور اجرا می‌شود. مدیرکل پنبه و دانه‌های‎ ‎روغنی در مورد ضمانت اجرای به کارگیری دستورالعمل های فنی از جانب کشاورزان تصریح‎ ‎کرد: اولا خود کشاورزان پنبه کار باهوش هستند و می‌دانند اجرای دستورالعمل‌ها در‎ ‎جهت افزایش عملکرد و به نفع آنها است، ثانیا دولت در قبال اجرای دستورالعمل‌های فنی‎ ‎از سوی زارع به ازای هر هکتار مزرعه پنبه ۱۰۰ هزار تومان کمک فنی بلاعوض به کشاورز‏‎ ‎پرداخت می‌شود.

وی گفت: برداشت پنبه سال جاری در استانهای گلستان، مازندران و منطقه‎ ‎سرخس خراسان رضوی شروع شده و بقیه مناطق سردسیر هم به تدریج شروع می‌شود. نگارش با‎ ‎تاکید بر این نکته که بحث کشت پنبه همیشه تحت تاثیر مسایل فرعی قرار گرفته است،گفت‎: ‎باید مسایل و مشکلات تولید سرلوحه کار قرار گیرد و دولت هم حمایت‌های خوبی برای کشت‎ ‎پنبه در نظر گرفته، همچنین با هماهنگی با بخش صنعت، این بخش هم تعهد داده محصول‏‎ ‎کشاورزان پنبه کار ایرانی را خریداری کند. مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی با اشاره‎ ‎به این که سطح کشت پنبه در سال ۸۷ حدود ۱۳۰ هزار هکتار است، گفت: برآورد می‌شود بیش‎ ‎از ۹۰ هزار تن پنبه محلوج (تصفیه شده) در سال جاری تولید شود که به کارخانه‌های‏‎ ‎نساجی تحویل داده می‌شود. نگارش مصرف صنایع نساجی را بر اساس اعلام وزارت صنایع و‎ ‎معادن ۱۳۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: نیاز کشور ۱۵۰ هزار تن پنبه است که در واقع ۲۰‏‎ ‎هزار تن به عنوان ذخیره باقی می‌ماند. وی تاکید کرد: بین بخش کشاورزی و صنعت پنبه‎ ‎هماهنگی‌ وجود دارد و دولت هم مصمم به حمایت از تولید پنبه طلای سفید است. مدیرکل‎ ‎پنبه و دانه‌های روغنی گفت: با مصوبه اخیر هیات دولت ۱۰ درصد از میانگین قیمت پنبه‏‎ ‎وارداتی برای کشت پنبه داخلی به صورت یارانه به کشاورزان اختصاص می‌یابد و انتظار‎ ‎است، تولید پنبه با علم و برنامه‌ریزی حرکت کند. وی گفت: دولت مصمم است با هماهنگی‎ ‎بخش صنایع و کشاورزی و حمایت همه‌جانبه نیاز کشور به پنبه را تامین کند. مدیرکل‎ ‎پنبه و دانه‌های روغنی تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت صنایع تا افق چشم‌انداز کشور‎ ‎در سال ۱۴۰۴ شمسی نیاز کشور سالانه ۲۰۰ هزار تن پنبه محلوج خواهد بود که بخش‎ ‎کشاورزی هم سعی می‌کند بیش از این رقم تولید پنبه داشته باشد. نگارش مسئله مهم را‎ ‎حمایت از بخش بازرگانی پنبه و افزاش عملکرد در واحد سطح دانست و گفت: برخی افراد بر‎ ‎افزایش قیمت پنبه به بیش از قیمت جهانی تاکید دارند که این به نظرم اشتباه است. وی‎ ‎افزود: هدف حمایت دولت از کشت پنبه افزایش عملکرد در واحد سطح (هکتار) از ۲ تن و‏‎ ۳۰۰ ‎کیلوگرم وش به ۳ تن وش در هکتار است و این رقم به راحتی قابل دسترسی است. نگارش‎ ‎در مورد این ادعای اتحادیه پنبه‌کاران که ظرف ۳ سال کشور را در تولید پنبه با رعایت‏‎ ‎شروطی خودکفا می‌کند، گفت: هرکس قول داده، خودش پاسخ دهد، ولی ما اطلاعی از طرح‎ ‎آنها نداریم. وی تاکید کرد: تعاونی‌های پنبه‌کاری در اجرای برنامه‌های دولت نقش مهم‎ ‎دارند و همکاری خوبی جهت تولید بذر و اجرای برنامه‌های علمی و فنی کشت پنبه به خرج‎ ‎می دهند. نگارش تاکید کرد: در طرح‌های آرمانی کشت پنبه، عواملی که بیشترین اثر را‎ ‎در افزایش عملکرد پنبه دارند، توسط کشاورزان اجرا می‌شود و در این باره ۱۷ عامل‏‎ ‎افزایش عملکرد به کشاورزان عرضه می‌شود‎.‎‏ ‏
‏(خبرگزاری فارس)‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×