اخبار فرش ماشینی

اخبار اقتصادی : نرخ تورم ایران امسال به ۸/۱۱ درصد می‌رسد ‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

جدیدترین گزارش اکونومیست نشان می‌دهد که نرخ تورم ایران امسال به ۱۱.۸ درصد کاهش می‌یابد. ‏ اکونومیست در گزارش ماه آوریل ۲۰۱۰ خود نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۱۳.۵ درصد برآورد و عنوان کرد که این شاخص در سال جاری به ۱۱.۸ درصد کاهش خواهد یافت.
به نوشته اکونومیست، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهند که در سال مالی ۲۰۰۸ میانگین نرخ تورم ایران به ۲۵.۵ درصد رسیده است که از تورم ۱۷.۱ درصدی ثبت شده در سال پیش از آن افزایش زیادی را نشان می‌دهد. ‏

همچنین به اعتقاد اکونومیست گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که قیمت اقلام و خدمات ضروری در ایران افزایش زیادی یافته و هزینه‌های وارداتی هم در حال رشد است.
با توجه به اینکه احتمال دارد سیاست مالی دولت همچنان توسعه‌ای باقی بماند، انتظار می‌رود فشارهای تورمی طی سال‌های آینده همچنان وجود داشته باشد و قیمت کالاها اگرچه کاهش یافته اما در سطح بالایی باقی بماند.
بنابراین اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که تداوم روند نزولی، نرخ تورم ایران در سال ۸۹ را به ۱۱.۸ درصد خواهد رساند که این شاخص طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ به ترتیب معادل ۱۵.۱ و ۱۰.۵ درصد خواهد بود.
در همین حال انتظار می‌رود که در سال ۱۳۹۲ تورم ۱۰.۸ درصدی برای کشور به ثبت برسد که این شاخص در سال پس از آن معادل ۱۱.۶ درصد خواهد بود.
این در حالی است که اکونومیست در دو گزارش پیش خود برای ایران در سال ۱۳۹۱ تورم تک رقمی پیش‌بینی کرده بود.

گزارش اکونومیست در حالی منتشر می‌شود که بانک مرکزی ایران شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین ماه ۱۳۸۹ را اعلام کرد که بر اساس آن ۰.۴ درصد نسبت به اسفند ۸۸ کاهش نشان می‌دهد. ‏

خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ ( ۳۵۹ قلم کالا و خدمت ) در فروردین ماه ۱۳۸۹ نشان می‌دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین ماه ۱۳۸۹ نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۱۰.۳ درصد رشد داشته است. بر اساس اعلان بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ۱۳۸۹ نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ۱۳۸۸ معادل ۱۰.۴ درصد بوده است. ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×