اخبار نساجیمد و پوشاک

آیا پوشاک بالاخره سر و سامان می‌یابد؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

زین پس واردات منسوجات به خصوص پوشاک از طریق نمایندگی‌های ثبت شده صورت می‌گیرد

این روزها و در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر سازماندهی مسئله واردات پوشاک از خروجی خبرگزاری‌ها منتشر می‌شد که در عین حال طرحی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز بود. خانم مهندس افسانه محرابی مدیرکل دفتر نساجی وزارت صنعت در آخرین روزهای سال ۹۵ طی مصاحبه‌ای که با مجله کهن انجام داد این مسئله را عنوان و نوید روزهای بهتر برای نساجی را داده بودند که امروز این طرح وارد فاز اجرایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری سازمان سازمان گمرک، «فرود عسگری» روز چهارشنبه در نامه‌ای به مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: هرگونه واردات پوشاک به کشور به صورت تجاری از طریق دریافت گواهی فعالیت، مطابق شرایط دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه کننده پوشاک در ایران مجاز است در غیر این صورت قاچاق تلقی شده و برابر مقررات با آن برخورد خواهد شد.
عسگری در نامه خود تاکید کرده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست برندها و گواهی‌های صادره برای نمایندگی بانضمام فهرست ثبت سفارش صادره را برای اقدامات بعدی به گمرک ایران اعلام کند.
بنابر این گزارش، برگزاری جلسات مستمر با متولیان اصلی پوشاک و نساجی از سوی گمرک پیامد آن را به دنبال داشت که واردات منسوجات به خصوص پوشاک از طریق نمایندگی‌های ثبت شده صورت گیرد و دیگر افراد به شیوه شخصی نمی‌توانند اقدام به این کار کنند.
نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه پوشاک، انجمن نساجی و اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان پوشاک نیز از این اقدام گمرک حمایت و قدردانی کرده‌اند.
گمرک ایران اواخر فروردین ماه امسال از تهیه و اجرای هشت برنامه برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک خبر داد و اعلام کرد: حسابرسی برندهای معروف پوشاک و اجرای شماره بارکد و شناسه کالا در دستور کار گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته است.
همچنین محمدمهدی رییس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: وارد کنندگان می‌توانند از این پس از طریق ثبت نشان تجاری (برند) ، نسبت به واردات پوشاک اقدام کنند و اشخاص حقیقی دیگر، نمی‌توانند اقدام به واردات نمایند.
براساس برنامه پیش بینی شده، واردکنندگان از ۳۱ اردیبهشت تا ۳۱ تیر مهلت دارند تا کد رهگیری اخذ کنند و از ۲ ماه بعد ثبت سفارش از طریق کد مربوطه (جی تی آی ان) انجام می‌شود.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: تولید کنندگان نیز باید شناسه داخلی اخذ کنند و آن را روی کالاهای تولیدی خود نصب نمایند تا کالای وارداتی از کالای تولیدی مشخص شود؛ به این ترتیب، کالایی که از مبادی رسمی و قانونی وارد و کالای تولیدی مشخص خواهد شد.
پوشاک یکی از عمده محصولات وارداتی به کشور به شمار می‌رود که طبق آمارهای غیررسمی نیمی از این واردات به شکل قاچاق انجام می‌شود؛ گسترده بودن سهم قاچاق از واردات این محصول سبب شده تا اغلب تولیدکنندگان پوشاک در ایران با خطر ورشکستگی رو به رو باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×