اخبار فرش ماشینی

آذربایجان شرقی پیشرو در صادرات غیرنفتی

توسعه صادرات غیرنفتی ازاهداف مهم برنامه های توسعه کشور است، بطوریکه درتمام استانهای کشورکارگروههای توسعه صادرات غیرنفتی تشکیل شده وآذربایجان شرقی بدلیل استقرار بخش عظیمی از صنایع بزرگ و شرکتهای بزرگ و کوچک از توان صادراتی زیادی در بین استانهای کشور برخوردار است .

دکترفلاحی استاد اقتصاد مراکز آموزش عالی تبریز با اشاره به اینکه هرگونه توسعه صادرات غیر نفتی منجر به استقرار تولید ،توسعه سرمایه گذاریهای جدید ، بکارگیری فنآوریهای نو و توسعه و

اشتغال می شود گفت : در تمامی کشورهای توسعه یافته جهان به صادرات به عنوان یک عرق ملی نگریسته و در واقع صادرات و مالیات رکن توسعه هر کشور محسوب می شود .

وی افزود : صادرات غیرنفتی همچنین می تواند غرور ملی را افزایش دهد و درآمدهای ارزی را به کشور سرازیر کند .

دکتر فلاحی گفت: تنوع بخشی سبدکالاهای صادراتی و توجه به صادرات کالاها و اجناس دانش بنیان ، جلوگیری از خام فروشی و شکل دهی به صنایع پایین دستی همه و همه باید در سرلوحه برنامه های توسعه صادرات غیر نفتی ایران قرار گیرد .

دکتر محمد باقربهشتی استادگروه اقتصاد دانشگاه تبریز هم گفت: در جهانی شدن، صادرات غیر نفتی هم با چالشهای زیادی روبه رو شده و تعدادی ازکشورها اقتصاد مبتنی برتولید را با اقتصاد مبتنی با دانش و اطلاعات پیوند داده اند چرا که در اقتصاد دانش محور ، دانش محرک اصلی رشد ، ایجاد ثروت و اشتغال در تمامی فعالیتهاست .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود : باید به تنوع بخشی صادرات غیرنفتی همت گماشت و از خام فروشی بشدت پرهیز کرد و در استانهای صنعتی کشور از جمله آذربایجان شرقی ،صنایع پایین دستی پتروشیمی ، مس و سایر صنایع تبدیلی را توسعه داد .

این استاددانشگاه تبریز گفت : هم اکنون تنها در مجتمع معادن مس سونگون استان میلیاردها تن مس غیرخالص وجود دارد و سرمایه گذاری میلیاردی اخیر دولت در این مجتمع می تواند صنایع پایین دستی را شکل دهد و شهرکها و خوشه های صنعتی را در این حوزه تشکیل دهد و آذربایجان شرقی می تواند به قطب مهم فرآوری محصولات متنوع مس در جهان تبدیل شود .

استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه با برپایی چند همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در تبریز بدنیال جذب سرمایه گذاران ایرانی و خارجی برای مشارکت در صنایع و تولیدبوده ایم گفت: خوشبختانه با شکل گیری نخستین شهرک سرمایه گذاری خارجی کشور در جوار شهر صنعتی تبریز و جذب سرمایه گذاران از آسیای میانه و قفقاز و ترکیه توانسته ایم برخی از صنایع صادراتی را در این شهرک سرمایه گذاری خارجی شکل دهیم .

آقای بیگی افزود:کارگروههای توسعه صادرات آذربایجان شرقی یکی از فعالترین کارگروههای صادراتی کشور است و علاوه برآن با تشکیل کارگروههای صنعتی و تولیدی به بررسی مسائل و مشکلات وچالشهای پیش روی صنایعی چون چرم ،کفش، صنایع غذای، شیرینی و شکلات و قطعه سازی پرداخته ایم.

وی گفت: وجود بیش از ۸ هزار واحد تولیدی و صنعتی و تولید هر نوع کالا و اجناس صنعتی و مایحتاج عمومی در استان از یکسو و وجود تجار و بازرگانان خوشنام و صادرکنندگان کوشا توانسته ایم صادرات غیرنفتی استان را از ۲میلیارد دلار در سال۹۱ افزایش دهیم و برای افزایش توان صادراتی استان به ۳ میلیارد دلار در سال ، برنامه های مدونی را به اجرا خواهیم گذاشت .

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تبریز نیزگفت : شما هرکشوری را که در جهان موفق می بینید کشورهایی هستند که به سمت تولید کالا و خدمات و ابداع و نوآوری و کارآفرینی روی آورده اند .

آقای صادقیان افزود : اگر تولید دریک کشوری تبدیل به ارزش شود و تولید ثروت ، تلاش و اشتغال وکسب درآمدهای مشروع بعنوان یک اصل پذیرفته شودآنگاه می توان گفت که کشور ما نیز می تواند در محافل بین المللی و بازارهای مصرف جهانی به حساب آید .

وی گفت: صادرات ۷۶ قلم کالا از تبریز به۱۱۰کشور جهان نشان می دهد که این شهر قدیمی اقتصاد ، تولید و صنعت می تواند مثل استانبول و دبی به یکی از مراکز عمده صادراتی ایران تبدیل شود .

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تبریز افزود : اتاق تجارت تبریز در سال ۱۲۸۵ ه ش یعنی ۱۰۷ سال پیش بعنوان اولین اتاق تجارت ، صنعت و معدن ایران راه اندازی شده و الآن با بیش از یکهزار تاجر و بازرگان پس از اتاق تهران ، بزرگترین و پویاترین اتاق تجارت کشور است .

آقای صادقیان گفت : به صادرات کالاها و اجناس ایران بیشتر فکر می کنیم و هم اکنون دهها تاجر تبریزی در کشورهای مختلف اروپایی ، آسیایی و آمریکایی به صدور کالاهای ایران فکر می کنند و نمایشگاهها و فروشگاههای بزرگ آذربایجانی در کشورهای بزرگ اروپایی بویژه آلمان گواه این مطلب است .

وی افزود : بازار بکر کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای عربی بویژه عراق می تواند ظرفیت خوبی برای ما باشد طوریکه هم اکنون اکثرمایحتاج عمومی وصنایع غذایی کشورهای مذکورتوسط تولیدکنندگان و تجارتبریزی ارسال و خوشبختانه همه نوع کالا و اجناس درتبریز تولید می شود و تولیدات صنعتی ، کشاورزی ، غذایی و خشکبار و حبوبات تبریز بسیار مرغوب برای صادرات هستند .

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم گفت : مجموع ارزش دلاری صادرات غیرنفتی استان از طریق گمرکات در سال۹۱ از۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار گذشت و اگرصادرات چمدانی را نیز به آن اضافه کنیم این میزان به رقم قابل توجهی افزایش یافت.

آقای عظمایی افزود : این میزان صادرات به ۸۵ کشور جهان صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال ۹۰ حدود ۴ درصد افزایش داشت .

وی گفت : صادرات این استان علیرغم کاهش صادرات غیرنفتی به دلیل مسائل خارجی از رشد ۳۲ درصدی نسبت به دیگر استانهای کشور برخوردار بود .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت : این استان در صادرات فرشهای نفیس دستباف و همچنین صنایع غذایی و برخی اقلام پتروشیمی جایگاه ممتازی درکشور دارد بطوریکه حدود ۴۵ درصد تولید صنایع غذایی و شیرینی و شکلات کشور در این استان تولید و به تمامی استانهای کشور و همچنین کشورهای جهان صادر می شود.

آقای عظمایی عمده بازارهای هدف آذربایجان شرقی را کشورهای ترکیه ، عراق ، ارمنستان ، آذربایجان ، روسیه ، افغانستان و اوکراین بیان کرد و افزود : صادرات این استان از لحاظ وزنی به۸۰۰ هزار تن در سال۹۱رسید که از رشد۲۶ و ۶ درصدی نسبت به سال ماقبل آن برخوردار بود .

وی گفت: کالاهای صنعتی آذربایجان شرقی دربازارهای جهانی خریدار و طرفدار زیادی دارد چون این استان صنعتی و از لحاظ تنوع تولیدات جزو ۳ شهرصنعتی کشور است و استقرارصنایع سنگین درآن بویژه مجموعه کارخانجات تراکتورسازی و صادرات حدود۷هزاردستگاه تراکتور در سال گذشته نشان از صنعتی بودن صادرات استان دارد ، بطوریکه ارزش صادرات صنعتی پارسال به ۷۸۷ میلیون دلار رسیدکه ۳۷ درصد صادرات غیرنفتی استان را تشکیل می دهد .

وی گفت : محصولات کشاورزی استان نیز سال گذشته به ۲۴۵ میلیون دلار رسید که دومین سهم صادرات استان و فرش نیز با ۲۱۱ میلیون دلار در رده های بعدی قرار دارند .

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به انتخاب این استان بعنوان استان معین توسعه روابط شمالغرب کشور با استانهای مرزی کشورهای آسیای میانه و قفقاز و ترکیه گفت : مدیران ارشد آذربایجان شرقی بدنبال استفاده از ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه برای صدور کالاها و محصولات تولیدی استانهای شمالغرب هستند .

آقای مسجدی افزود: سفرهای متعدد مدیران اقتصادی و تجار و بازرگانان و صادرکنندگان از تبریزبه کشورهای ترکیه ،گرجستان، ارمنستان، نخجوان وآذربایجان در راستای توسعه صادرات غیرنفتی ، جذب سرمایه گذار خارجی و گسترش روابط اقتصادی است .

وی گفت: آذربایجان شرقی گمرکات فعال مرزی درجوارکشورهای آسیای میانه و قفقاز دارد و علاوه برآن بزرگترین مجتمع های سرپوشیده ترخیص کالا و یا انبارهای عمومی ایران در گمرکات سهلان واقع شده است و علاوه بر آن قرار گرفتن استان در کریدورهای شاهراههای ارتباطی ، بزرگ راههای ایران و اروپا و خط آهن ایران ، ترکیه و اروپا بر مزایای اقتصادی و صادراتی استان افزوده است .

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس هم گفت : بزرگترین منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور درآذربایجان شرقی و در جوارکشورهای آسیای میانه ، قفقاز ، ترکیه و اروپا واقع شده است و با استقرار صنایع تولیدی و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش می کنیم منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس را به سکوی صادراتی کشور تبدیل کنیم .

آقای نجفی افزود : در سال ۹۱حدود۱۴۰ میلیون دلار کالا و اجناس به کشورهای گرجستان ، ارمنستان ،ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، امارات متحده و برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان صادر شده است .

وی گفت: این میزان صادرات با۱۵۰هزار تن وزن بودکه نسبت به سال ماقبل آن از نظر ارزش دلاری۳۲ درصد و از نظر ارزش وزنی ۳۷ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس عمده اقلام صادراتی را انواع کامیون ، تریلر ، تراکتور ، نخ ، مبلمان ، کابینت ، تجهیزات بازی کودک ، شمش، مس ، چوب ، پلی اتیلن ، لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی اعلام کرد و گفت: هم اکنون۲۰۰ واحد فعال تولیدی و بازرگانی و بیش از۷۶۰ واحد صنفی فعالیت های اقتصادی و تجاری این منطقه را انجام می دهند .

آقای نجفی گفت : برای تولید کالاهای صادراتی شهرک جدید۲۶۰ هکتاری و سایت صنایع سنگین، منطقه آزاد را راه اندازی کردیم که هم اکنون ۷۰ واحد تولیدی و صنعتی مشغول کار و تلاش و تولید شده اند.

وی افزود: آذربایجان شرقی با موقعیت مناسب جغرافیایی و نزدیکی به بازار۴۰۰ میلیونی میلیون کشورهای مشترک المنافع ، قرارگیری در جوار مرزهای آسیای میانه و قفقاز ، وجود هزاران واحد بزرگ تولیدی و صنعتی می تواند به مهمترین سکوی صادرات کالا و خدمات ایران تبدیل شود و خوشبختانه هم اکنون این استان در صادرات غیرنفتی جزو استانهای درجه یک کشور محسوب می شود .

کارشناسان معتقدند ارائه تسهیلات بانکی به تولید کنندگان ،تخفیف در مالیاتها ، تلاش برای افزایش بهره وری ، تنظیم بازار ارز، ممنوعیت واردات کالا و در کنار آن تعهد بخش خصوصی به تولید کالا های مرغوب و با کیفیت ،فرهنگ سازی برای فعالیتهای اقتصادی و صادرات غیر نفتی از طریق رسانه ها،حمایت وزارت امور خارجه از صادر کنندگان در کشورهای مصرف،پرهیز از سیاستهای مقطعی و غیرکارشناسی در حوزه اقتصاد ملی ، اصلاح فضای کسب و کار و تدوین استراتژی ملی در تمام بخشهای اقتصادی از جمله آموزش ، صنعت ، معدن ، کشاورزی ،مسکن ، بانکداری و از همه مهمترصادرات غیرنفتی می تواند به بهبود وضعیت صادرات درکشور کمک کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×