اخبار فرش ماشینی

آتش واردات به تار و پود بافت بلوچ

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آتش واردات به تار و پود بزرگترین واحد نساجی جنوب شرق کشور/ وقتی تولید ملی زیر رانت های واردات بی رویه له می شود
 
در حالی که ۳۶ سال از بازگشایی بزرگترین واحد نساجی کشور می گذرد اما واردات و قاچاق پارچه به سیستان و بلوچستان این کارخانه را با وجود وعده های دولت در آستانه تعطیلی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی عصر هامون، حکایت واردات بی‌رویه و تولید داخلی در ایران تداعی‌گر قصه‌های هزار و یک شب شده؛ به طوری که هر سال یکی از صنایع تولیدی کشور تعطیل می‌شود و شاغلان بی‌شغل و بی‌کار می‌شوند.

روند نگران‌کننده واردات و تنوع روزافزون کالاهای وارداتی، به‌ویژه اجناس بی‌کیفیت چینی سال‌هاست که گریبان کشور را گرفته است؛ کالاهایی که می‌توان به‌راحتی آنها را در داخل تولید کرد و چرخ زندگی‌ بسیاری را چرخاند.

قصه پرغصه واردات بی‌رویه حکایت یک بام و دو هوا شده است. از یک‌سو تیشه به ریشه تولید ملی زده می‌شود و از سوی دیگر دم از اقتصاد مقاومتی؛ شهرستان ایرانشهر یکی از شهرستان‌های بااستعداد استان سیستان و بلوچستان در بحث آب، خاک، کشاورزی، گاز و منابع طبیعی محسوب می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وجود این پتانسیل‌های بالقوه باعث شده این شهرستان مرزی نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد اما عدم توجه دولت‌ به مشکلات این شهرستان باعث شده که فقر، محرومیت و بیکاری مشکلات فراوانی برای مردم خون گرم مرزدار این منطقه به وجود آورد.

ایجاد عدالت اقتصادی یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان انتخابات ۹۲ بود که آقای روحانی روی آوردن به مسیر واردات را بزرگ‌ترین بی‌عدالتی می دانستند و بر افزایش تولید داخل و کاستن از واردات تأکید می‌کردند اما این روز ها دروازه های واردات به سوی تولیدکنندگان خارجی باز شده تا کمر تولید کننده داخلی خم شود.

کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر که بخشی از شرکت گسترش صنایع بلوچ این شهرستان است از سال ۱۳۵۳ در زمینی به گستره ۱۵۰ هکتار کلنگ آن به زمین زده شد تا امید را در دل جوانان این شهرستان روشن کند، اما این روشنایی زیاد طول نکشید و کارخانه بافت بلوچ پس از دو دهه فعالیت بر اثر وفور پارچه های خارجی به بازار و عدم حمایت از سوی دولت دچار تعطیلی شد.

واردات پارچه باعث تعطیلی کارخانه شد

مدیر عامل شرکت گسترش صنایع بلوچ ایرانشهر در خصوص این کارخانه به یکی از رسانه ها با بیان اینکه کارخانه بافت بلوچ به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای نساجی کشور نقش مهمی در اشتغال و رونق تولید منسوجات در جنوب شرق کشور داشته است گفته بود که: این واحد نساجی در دو دهه نخست فعالیت نسبتا مطلوبی داشت و دو هزار نفر در تولید پارچه و بخش های ریسندگی، بافندگی و رنگرزی آن مشغول به کار بودند اما در اوایل دهه ۸۰ به دلایلی دچار رکود شد و سودآوری آن تقلیل یافت.

وی اظهار داشت: وفور پارچه های خارجی در بازار و همچنین مشکلاتی که کارخانه بافت بلوچ برای تامین مواد اولیه با آن دست و پنجه نرم می کرد به ویژه اینکه تهیه پنبه از شمال کشور زمان و هزینه زیادی برای کارخانه به همراه داشت، باعث شد که این واحد نساجی به حالت نیمه تعطیل درآید.

مدیر عامل شرکت گسترش صنایع بلوچ ایرانشهر اظهار داشت: پس از انحلال سازمان صنایع ملی و واگذاری مالکیت این واحد نساجی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۸۸ کارخانه بافت بلوچ جان تازه ای گرفت.

اخراج کارگران بافت بلوچ ایرانشهر نگران کننده است

خرداد ماه ۹۳ بود که این کارخانه تعدادی از کارگران خود را به دلیل ورشکستگی اخراج کرد؛ جدگال نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعطیلی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر و اخراج کارگران بسیارنگران کننده است، به یکی از رسانه ها گفته بود که: متاسفانه کارگران کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر چندین مدت است عیدی وحق الزحمه ای دریافت نکرده اند و در این خصوص پیگیرها و تذکرات لازم را به مسئولین از جمله به وزیر صنعت، معدن و تجارت داده شده است با این وجود واردات بیش از حد کالا و محصولات بی کیفیت چینی بدون نظارت باعث تعطیلی صنایع داخلی شده است.

وی ادامه داد: کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر یکی از بزرگترین واحدهای نساجی کشور است و نقش مهمی در زمینه اشتغال یکی از جوانترین شهرهای کشور دارد، به طوری که جوانان ایرانشهری نگران و پریشان تعطیلی تدریجی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر هستند. که می طلبد مسئولین کشوری به امر بیشتر توجه کنند.

کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر از لیست خصوصی سازی خارج شد

فرویدن ماه ۹۴ بود که اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از کارخانه خبر از واگذاری این کارخانه به بخش دولتی داده بود و گفته بود که: پیگیری های صورت گرفته پس از سفر رییس جمهور به استان نتیجه داد به طوری که دیگر واحد نساجی بافت بلوچ ایرانشهر به بخش خصوصی واگذار نمی شود.

وی ادامه داد: با توجه به نقشی که بافت بلوچ به عنوان صنعت مادر و محوری می تواند در منطقه ایفا کند تا در کنار آن شاهد رویش خوشه های دیگر برای توسعه و اشتغالزایی باشیم، بر اساس مطالعات صورت گرفته برای حل مشکل این واحد در مرحله نخست باید این مجموعه از لیست واگذاری به سازمان خصوصی سازی خارج می شد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با خروج کارخانه بافت بلوچ از لیست واگذاری، شرکت های توسعه گر می توانند برای سرمایه گذاری و حیات بخشیدن به این مجموعه ورود پیدا کنند.

وی افزود: در هفته آخر سال ۹۳ با تحقق این خواسته، کارخانه بافت بلوچ از لیست سازمان خصوصی سازی خارج شد به طوری که با حمایت دولت بزودی شاهد توسعه این واحد نساجی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: تلاش است با همکاری پاکستان از پیشرفت صنعت نساجی این کشور برای بهبود وضعیت کارخانه بافت بلوچ استفاده شود.

پرداخت نشدن سه ماه حقوق کارگران بافت بلوچ

تنها ۳ ماه از وعده استاندار سیستان و بلوچستان گذشته بود که شماری از کارگران کارخانه  از پرداخت نشدن حقوق خود گلایه کردند و گفتند: امسال نه عیدی، نه پاداش و نه حقوقی دریافت کرده اند و برای گذران زندگی با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

دین محمد پاسدار یکی از کارگران بافت بلوچ ایرانشهر که ۲۳ سال سابقه کار دارد، گفت: سه ماه است که حقوق نگرفته ایم و لیست بیمه کارگران از دی ماه سال ۹۳ تاکنون به تامین اجتماعی ارائه نشده به طوریکه دفترچه های کارگران تمدید یا تعویض نمی شود.

وی گفت: کارگرانی که از دی ماه سال ۹۳ بازنشسته شده اند تاکنون هیچ گونه مستمری دریافت نکرده اند.

یکی دیگر از کارگران کارخانه گفت: با توجه به اینکه در ماه رمضان قرار داریم مسوولان باید چاره ای بیاندیشند که ما شرمنده زن و بچه هایمان نشویم.

یکی از اعضای هیات مدیره کارخانه که نخواست نامش فاش شود گفت: این کارخانه هم اینک حدود ۲۰ میلیارد ریال به کارگران و تامین اجتماعی بدهکار است.

وی افزود: ما تنها از طریق مکاتبه مشکلات را به مدیران منتقل می کنیم، کارخانه ۱۹۰ نفر نیرو دارد که با مشکلات معیشتی رو به رو هستند.

تنها ۲۰۰ کارگر در کارخانه ایرانشهر مشغول به کار هستند

با وجود اینکه از آغاز به کار این کارخانه ۲ هزار نفر در آن مشغول به کار بودند اما واردات و دیگر مشکلات سبب شده اکنون این کارخانه تنها ۲۰۰ نیرو داشته باشد.

فرماندار ایرانشهر نیز در این رابطه به یکی از رسانه ها گفت: کارخانه بافت بلوچ از ۳۶ سال قبل با هدف اشتغالزایی در شهرستان ایرانشهر احداث شد به طوری که بیش از ۲ هزار نفر در آن مشغول به کار بودند.

نبی بخش داوودی افزود: هم اینک تنها ۲۰۰ نفر در بخش رنگریزی این کارخانه مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی واحدهای که کمتر از ۲ هزار نفر نیرو دارند باید به بخش خصوصی واگذار شوند، اما با پیگیری های استاندار سیستان و بلوچستان اسم این کارخانه از لیست واگذاری خارج و تحت حمایت دولت قرار گرفت.

فرماندار ایرانشهر گفت: با حمایت دولت بزودی شاهد توسعه و احیا این واحد نساجی و اشتغالزایی برای شمار زیادی از جوانان منطقه خواهیم بود.

مشکل دست به گریبان امروز بافت بلوچ فرسودگی خطوط تولید است

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات دامنگیر کارخانه بافت بلوچ گفت: کارخانه بافت بلوچ بعد از سالها فعالیت در حالی که بسیاری از کارخانه های دنیا خطوط تولید خود را به روز کردند، نتوانست تکنولوژی جدید را در خطوط تولید وارد کند بنابراین از عرصه رقابت خارج شد.

وی ادامه داد: از سال ۷۲ سراشیبی سقوط بافت بلوچ آغاز شده است، بعد از ابلاغ سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی عملا دولت مکلف بود نسبت به فروش بنگاه اقتصادی خود اقدام کند و بعد از آن مشخص نبود مالکیت این کارخانه مربوط به دولت یا بخش خصوصی بوده است.
 
حل مشکلات کارخانه بافت بلوچ مدیون نگاه دلسوزانه مقام معظم رهبری است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه در مورد بافت بلوچ دیدگاه مثبت مقام معظم رهبری توانسته است مشکلات آن را مرتفع کند، ایشان شخصاً ورود پیدا کردند و گفتند: «بافت بلوچ از لیست واگذاری خارج شود و به بخش خصوصی واگذار نشود.»

وی با بیان اینکه تلفیقی از سران کشور و نظر مساعد رهبری باعث شده کارخانه بافت بلوچ از وضعیت بحرانی خارج شود. بیان داشت: در هفته گذشته موفق شدیم موافقت نامه ۵۰ میلیارد تومان برای خط جدید ریسندگی در بافت بلوچ را بگیریم تا با دستگاه های جدید خطوط تولید این کارخانه بروز رسانی شود.

به دنبال جذب ۵۵۰ نفر در بافت بلوچ هستیم/ باید نیروی کیفی و کارآمد در بافت بلوچ جذب شوند

وی بیان داشت: به دنبال جذب نیرو از طریق آزمون سراسری هستیم تا از این طریق افراد کارآمد بکارگیری شوند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با عنایت وزیر صنعت نام بافت بلوچ به شرکت گسترش صنایع بلوچ تغییر نام یافته است، این تغییر نام نیز به دلیل ورود این شرکت در سایر شهر های همجوار است تا بتواند زمینه های اشتغالزایی را در منقطه کشف کند و گام های نیز در راستای تولید شغل گذاشته شود.

اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصاد ایران

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنده با عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس چندی سالی است از نزدیک شاهد مسائل کلان اقتصادی کشور هستیم گفت: اقتصاد مقاومتی نسخه شفا بخش در زمینه تهدیدات اقتصادی دشمنان است.

وی با بیان اینکه تحریم ها فرصتی عالی برای کشور بود، تصریح کرد: بعد از انقلاب کاملا متکی به درآمدهای نفتی شده بودیم و این نامناسب بود زیرا قیمت نفت با لابی چند کشور تغییر می کند و اتکای به آن چندان عقلانی نیست.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید دولت، مصرف کننده و همه دست به دست هم بدهند تا به اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری شود، یکی از عوامل اصلی واردات روی خوش مصرف کنندگان است، جامعه ایرانی باید مصرف کالاهای خارجی را از سبد کالایی خود حذف کند.

وی به نقش اقتصاد مقاومتی در استان اشاره کرد و گفت: باید ظرفیت های گردشگری را در منطقه فعال کنیم، چرا خانواده های استان به جای سفر به نقاط بکر استان مناطق خارج از استان را برای سفر های خود انتخاب می کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×