اخبار فرش ماشینی

گفتگو با خانم نیلوفر پنکار-مدیر بخش نمایشگاهی اتاق بازرگانی ایران و آلمان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت کهن : لطفاً در خصوص شرایط دریافت روادید جهت حضور بازدید کنندگان در ایتما مونیخ و تسهیلات اتاق بازرگانی ایران و آلمان در این رابطه توضیحاتی ارائه فرمایید؟

شرایط دریافت روادید به مناسبت های مختلف به کار اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان مربوط نمی شود. به طور کلی نحوه کار ما برای نمایشگاه ها از جمله ایتما مونیخ بدین ترتیب است که ۶ الی ۷ هفته قبل از شروع نمایشگاه، متقاضی باید با ارائه معرفی نامه از یک سازمان دولتی یا تشکل مربوطه مانند جامعه متخصصین نساجی و یا انجمن صنایع نساجی ایران، اتاق بازرگانی و….. به اتاق مراجعه کند.
در مورد ایتما مونیخ بهترین زمانی که متقاضی می تواند معرفی نامه خود را ارائه دهد، از دوشنبه ۱۰ اردیبهشت الی ۱۰ مرداد سال جاری می باشد. بر اساس معرفی نامه ای که فرد متقاضی برای ما می آورد، ما برایش از سفارت آلمان وقت مصاحبه می گیریم.
فرد متقاضی باید علاوه بر معرفی نامه، کارت ورودی نمایشگاه را نیز خریداری کند. بازدید کننده ایرانی کارت ورودی نمایشگاه را در تهران ۶۱۰۰۰ تومان از ما خریداری می کند. این کارت در آلمان ۶۸ یورو خواهد بود. فرد متقاضی چه از ایران برای تهیه کارت ورودی اقدام کند و چه از طریق سایت اینترنتی ایتما، تمامی اطلاعات به ما ارجاع می شود و ما پیگیر کار فرد متقاضی خواهیم بود.

صنعت کهن : ایا بین کسی که شخصاً اقدام می کند و فردی که از طریق شما اقدام می کند، در انجام مراحل مربوط به دریافت روادید تفاوت زمانی وجود دارد؟

متقاضی شخصاً نمی تواند اقدام کند و بالاخره برای خرید کارت نمایشگاه که فقط در انحصار اتاق بازرگانی است باید به ما مراجعه کند. در واقع به نفع افراد است که از طریق اتاق اقدام کنند، چون اگر شخصاً اقدام کند، ممکن است به هر علتی سفارت آنها را رد کند، در آن شرایط  دیگر هیچ کمکی از ما ساخته نیست. ولی اگر از طریق اتاق اقدام کند، اتاق موظف است که فرد را برای پذیرش تا جایی که توان دارد کمک کند. به تجربه ثابت شده که سفارت برای افراد زیر ۳۰ سال به ویژه افراد مجرد در مورد صدور ویزا سخت گیری می کند، این قانون سفارتخانه است و قابل تغییر نیست، ولی اتاق بازرگانی برای بعضی از گروه ها مانند خبرنگاران- غرفه داران و …. بیشتر حق قائل است و تا جایی که توان داشته باشد به گروه های مختلف کمک می کند.

نحوه اقامت

اتاق بازرگانی ایران و آلمان با هتل های خاصی جهت رزرواسیون قراردادی ندارد. از سوی دیگر سفارت آلمان لیست تأییدیه رزرواسیون هتل را جزئی از مدارک برای صدور روادید می داند که باید فکس تاییدیه هتل از طرف اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان مهر شود. من به متقاضیان توصیه می کنم که به دلیل هم زمانی برگزاری ایتما با نمایشگاه های بزرگ دیگری که در آلمان برگزار می گردد و شلوغی بیش از حد، هر چه زودتر برای رزرو هتل اقدام کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

توصیه در مورد روادید

اتاق بازرگانی ایران و آلمان قراردادی با سفارت آلمان دارد که طبق آن: “اگر متقاضی از تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۵ به بعد از سفارت آلمان در تهران حداقل یک مورد ویزای شنگن دریافت کند و از آن ویزا استفاده کرده باشد، نیازی نیست که برای نمایشگاه ایتما به سفارتخانه مراجعه کند.”
این حداقل یک مورد ویزای شنگن را حتماً باید سفارت آلمان در تهران (کشورهای دیگر مثل اتریش یا فرانسه و ….. شامل این قانون نیستند) صادر کرده باشد و شخص دارنده ویزا از آن استفاده کرده باشد. افرادی که دارای این شرایط خاص می باشند، مدارک خود را به اتاق بازرگانی می آورند و از طریق سفارت برای آنها ویزا دریافت می کنیم. اگر فردی شرایط ویزای شنگن را داشته باشد تا دوشنبه ۲۲ مرداد وقت دارد تا مدارک خود را به ما تحویل دهد.

تأثیر تحریم های اخیر

تجربه کار در اتاق بازرگانی به من ثابت کرده که مسائل سیاسی تأثیری بروی کار اتاق ندارد، چون کار ما بازرگانی است و مخاطبین ما هم کار سیاسی انجام نمی دهند به همین دلیل تحریم های اخیر تأثیرگذار نبوده است.

صنعت کهن: با توجه به تجربه شما در شرکت نمایشگاهی مونیخ، علت حضور کمرنگ شرکت های ایرانی غرفه گذار در نمایشگاه های خارجی را چه می دانید؟

فکر می کنم خیلی از تولید کنندگان ما که از توان و پتانسیل صادراتی خوبی هم برخوردارند، خود را باور ندارند. مثلاً در بخش کاشی و سرامیک مصرف داخلی ما ۳/۱ کل تولیدات است و بقیه اش را یا انبار کرده ایم این در حالی است که فرصت مناسبی بعضاً در نمایشگاهی مانند دموتکس برای عرضه این محصولات وجود دارد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد نحوه حضور در نمایشگاه می باشد. اگر شرکتی بخواهد به صورت مقطعی در نمایشگاه شرکت کند، یقیناً نمی تواند مخاطب خود را حفظ کند معمولاً بازدهی نمایشگاه ها با حضور مداوم و قوی افزایش می یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×