اخبار فرش ماشینی

هجدهم آبان ماه، مصادف با روز جهانی کیفیت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

واژه کیفیت همواره در صنعت نساجی به عنوان یک واژه کلیدی مطرح بوده است، و این مقوله در کنار عواملی چون  قیمت تمام شده تعیین کننده موفقیت و یا عدم موفقیت تولید کننده در بازار می باشد. واژه ای که هنوز جایگاه آن در صنعت نساجی کشور ما جایگاه واقعی خود را آن گونه که باید دارا نیست!

اکنون به مناسبت روز جهانی کیفیت،‌ توجه شما را به گزارشی در رابطه با پیشینه کیفیت و پیشگامان این پدیده جلب می کنیم.

به نظر تمامی صاحبنظران در بین شخصیت های متعددی که طی قرن گذشته در جنبش جهانی کیفیت تاثیر گذار بوده و در زمینه کیفیت و مدیریت کیفیت نقش مهم و اساسی ایفا کرده اند، پنج نفر از همه بالاتر قرار می گیرند که عبارتند از دکتر ادواردز دمینگ، دکتر جوزف جوران، دکتر فیلیپ کرازبی، دکتر کائورو ایشیکاوا و دکتر ارمند فیگنبام. متاسفانه امروزه دمینگ، کرازبی و ایشیکاوا در بین ما نیستند، اما اثر وجودی آنها در تاریخ تحول کیفیت، جاودان است. دکتر جوزف جوران هر چند که به علت داشتن بیش از یکصد سال سن امکان حرکت فیزیکی مانند گذشته وجود ندارد،‌ اما زندگی فکری وی با کمال سلامتی به طور فعال ادامه دارد.
شخصیت بزرگ باقیمانده دیگر در علم کیفیت دکتر ارمند فیگنبام است. آقای دکتر فیگنبام تنها فردی است که در سال۱۹۶۳ با چاپ کتاب TOTAL QUALITY CONTROL نشان داد که کیفیت تنها مربوط به خط تولید نمی شود و باید سراسر سازمان از خطوط مقدم گرفته تا واحدهای ستادی و مدیریتی و یا بخش های خدماتی، همه کیفیت را مورد توجه قرار دهند. در واقع او اولین نفری بود که به کیفیت جامعیت بخشید و آن را در کل سازمان توسعه بخشید. صاحبنظران دکتر فیگنبام را اولین نفر در موضوع Total Quality Management از جهت رویکرد Total می شناسند و آن را مبتکر و ابداع کننده TQM می دانند.
وقتی میزان نقش یک فرد را در تحول مقوله ای، در تراز سنجش و مقایسه تاریخی قرار می دهیم، می توان بدون نفی نقش سایرین، بر اهمیت نقش یک فرد تاکید داشت. چنانچه در موضوع TQM نقش دکتر جوران بسیار شاخص و در این زمینه نسبت به سایر صاحبنظران بیشتر است.  

‌از سال۱۹۶۰ به ابتکار پروفسور کائورو ایشیکاوا، پدر کیفیت ژاپن، ماه نوامبر به نام «ماه کیفیت» نام گذاری شده است. از آن سال به بعد همه ساله سمپوزیوم حلقه های کنترل کیفیت توسط اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپن Japanese Union of scientists and Engineers به همین مناسبت برگزار می شود.
برگزاری سمپوزیوم حلقه های کنترل کیفیت در ژاپن با شور و شوق خاص روبروست و فرصتی برای تجدید عهد و پیمان برای انجام کار با کیفیت است. بعضی کشورهای آسیایی مانند چین، به تقلید از ژاپن در کشور خود، ماه نوامبر را ماه کیفیت اعلام کرده و بدین ترتیب موقعیتی برای توسعه و ترویج کیفیت و جلب توجه ملی بوجود آورده اند.
   
در سال۱۹۶۵ سازمان کیفیت اروپا «هفته کیفیت» را در سطح اروپا به رسمیت شناخت. همه ساله هفته کیفیت از دومین پنج شنبه ماه نوامبر آغاز می شود. در بعضی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و پرتغال سرتاسر ماه نوامبر توسعه داده شده و به عنوان ماه کیفیت نام گذاری شده است.

اما از سال۱۹۹۰ «روز جهانی کیفیت» از طرف سازمان ملل رسمیت یافت، روز جهانی کیفیت بر عکس مناسبت های دیگر، روز ثابتی در ماه های سال نیست.
سازمان ملل روز جهانی کیفیت را دومین پنجشنبه ماه نوامبر تعیین کرده است. با توجه به چرخش هفته، ماه و سال، این روز می تواند از روز۸ نوامبر  تا روز۱۴ نوامبر متغییر باشد.
از نظر سازمان ملل متحد منظور و هدف از تعیین و اعلام روز جهانی کیفیت افزایش آگاهی در سطح جهان نسبت به اهمیت کیفیت و تاثیر کیفیت بر رشد و تعالی سازمانها و کشور است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در ایران برای اولین بار روز کیفیت در سال۱۳۸۰ مطرح شد و طی مراسمی به دعوت عده ای از علاقمندان و دست اندرکاران بزرگداشت این روز در پنجشنبه ۸ نوامبر۲۰۰۱ برگزار شد. در تقویم رسمی ایران روز ۱۸آبان ماه به عنوان روز ملی کیفیت تعیین شده است.
امید است جایگاه صنعت نساجی کشور با عنایت بیشتر به مسئله کیفیت، ارتقا یافته و شاهد رقابت هر چه بیشتر محصولات نساجی تولید شده با تولیدات خارجی باشیم.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×