اخبار فرش ماشینی

مصاحبه بامدیر عامل شرکت کاشان شانه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

با توجه به نیاز مبرم بازار به شانه های بافندگی فرش ماشینی در شهرستان کاشان بر آن شدیم که مقدمات تولید شانه را فراهم نماییم. در این رابطه در سال ۱۳۷۱ اقدام به تاسیس شرکت شانه سازی نموده و در تابستان همان سال به تولید انبوه شانه (فرش ماشینی) رسیدیم و شرکت کاشان شانه اولین تولید کننده شانه های لحیمی در ایران بود. نزدیکی شرکت به بازار مصرف در کاشان به عنوان قطب فرش ماشینی ایران، کیفیت بالا همراه با دانش روز و با یاری خداوند توانستیم بازار مصرف را در استان اصفهان در همان سال و در سالهای بعدی ۹۵% از شرکتهای بافندگی فرش ماشینی ایران را پوشش دهیم و تعهد انجام کار در کوتاه مدت خدمات بعد از فروش و کیفیت بالای محصولات تولیدی یکی دیگر از عوامل بود که باعث شد تا کلیه شرکتهای فرش ماشینی را خدمت رسانی نموده و موفق باشیم.

در رابطه با طیف محصولات تولیدی شرکت باید به اطلاع برسانم تا سال ۱۳۸۳ این شرکت منحصرا تولید کننده شانه فرش ماشینی بود اما در سال ۱۳۸۴ تصمیم به تولید شانه های پارچه بافی نمودیم و در این راستا انواع شانه های چله پیچی، شانه آهار، شانه های گونی بافی و توری بافی، شانه های دوبل حوله بافی و دستگاه های مختلف گره زنی و غیره به محصولات تولیدی شرکت اضافه گردید. .

نظر شما در رابطه با وضعیت فعلی صنعت نساجی کشور چیست ؟ ‏
با توجه به واردات بی رویه پارچه از کشورهای مختلف و عدم کنترل مسئولین در این رابطه ضربات فراوانی به صنایع نساجی وارد گردیده و این دل نگرانی باعث شده اولا سرمایه گذاری در این رابطه انجام نشود و ثانیا کارخانجات در حال کار، یکی پس از دیگری به دلیل شرایط بد اقتصادی به آستانه تعطیلی یا حتی ور شکستگی برسند.

کیفیت شانه های تولیدی شما چگونه است  و ایمکه آیا توان رقابت با رقبای خارجی شما را دارد؟

در رابطه با کیفیت شانه های تولیدی باید بگویم، با توجه به خط تولید مدرن و تکنولوژی بالا و تلاش بی وقفه و تعهد توانسته ایم محصولات خود در حد استاندارد قابل قبول تولید نموده وبا کشور های اروپایی و آسیایی رقابت کنیم و خوشبختانه مشتریان کنونی شرکت رضایت خوبی از محصولات ما دارند. ‏
در رابطه با همین بازار داخلی و یا اینکه در مورد صادرات، باید به عرض برسانم که ما حدودا ۴۰% تا ۵۰% بازار داخلی را تامین می کنیم مابقی نیاز کشور از طریق واردات و از کشورهای آسیایی و اروپایی تامین می گردد این در حالی است که شرکت ما با ۳/۱ ظرفیت و روزانه ۱ شیفت کار میکند در صورتیکه از شانه های وارداتی جلوگیری شود، میتوانیم علاوه بر اینکه شانه های داخلی را پوشش داده زمینه صادرات را نیز فراهم نماییم.

لطفا در مورد وظیفه شانه های بافندگی و نیز تاریخچه و انواع آن نیز توضیحاتی را بفرمائید. ‏

شانه بافندگی ۲ کار مهم و عمده را در ماشینهای بافندگی به عهده دارد .
۱-تنظیم ترا کم نخهای تار در عرض پارچه
۲-کوبش پود به لبه پارچه

نمره شانه: تعداد دندانه ها در ۱ سانتی متر یا در ۱۰ سانتی متر و یا حتی تعداد دندانه ها در یک اینچ را به عنوان نمره شانه در نظر می گیرند.

در مورد شانه در زمانهای قدیم اطلاعی در دست نیست ولی در مورد شانه های تولیدی در قرن نوزدهم و بیستم می توان شانه های یا منشا گیاهی، شانه های قیری، شانه های لحیمی و شانه های چسبی را نام برد که به ترتیب به شرح زیر است .

شانه های با منشا گیاهی :
در این نوع شانه از گیاهی به نام نی استفاده می شده است. بطوریکه گیاه نی را که دارای ساقه تو خالی است برش می دادند و آنها را در ابعاد کوچک و بصورت قطعات با ضخامت کم شبیه دندانه های فلزی کنونی در می آوردند و پس از کنار هم قرار دادن توسط نخ پنبه ای با چسب گیاهی به نام سریشم آنرا محکم کرده و روی دستگاه های بافندگی دستی در کارگاه های کوچک مورد استفاده قرار می دادند.
عیب این شانه ها این بود که نمی توانستند تراکم دندانه های چوبی را در سر تا سر شانه یکنواخت کنند این مسئله تا حدود زیادی کیفیت محصول را کاهش میداد.

شانه های قیری : ‏
شانه های قیری سری دوم شانه های مورد استفاده در صنایع نساجی بود که در آن تحول بزرگی به وجود آمده در این شانه ها از صنعت کمک گرفته شد و دندانه شانه از فلز تهیه گردید، برای ساخت اینگونه شانه از دندانه فلزی و نخ پنبه ای استفاده می شد و به جای سریشم قیر برای تثبیت و محکم کردن شانه بکار گرفته شد در این روش کیفیت بسیار مطلوب و تراکم شانه در سر تا سر آن یکنواخت شد سطح شانه صاف و صیقلی و بطور کلی رضایت بخش بود و به همین دلیل موجب شد این نوع شانه مدت زیادی را در اختیار خود داشته باشد و حتی هم اکنون نیز در کارگاه های کوچک مورد استفاده می باشد. تنها ضعفی که این شانه داشت استحکام کم بالا و پایین این رقم شانه بود که توسط قیر و نخ پنبه ای تثبیت شده بود.

شانه لحیمی:
در شانه های لحیمی به جای نخ پنبه ای از سیم فلزی و به جای قیر در شانه های قیری از لحیم استفاده گردیده که این بزرگترین تحول و کاملترین مورد در ساخت شانه بافندگی بود و کلیه ضعفها را بر طرف نمود.
در این سیستم هیچگونه نقصانی از نظر تولید و مصرف وجود نداشت. نحوه تولید بسیار راحت و مصرف کنندگان نیز رضایت کامل داشتند چرا که اولا قابلیت تعمیرات مکرر را داشته و ثانیا با توجه به امکانات صنعتی قابل دسترس، کلیه شانه ها در نمرات مختلف قابل ساخت بود این نوع شانه بهترین و اقتصادی ترین نوع شانه بافندگی و از استحکام بسیار بالایی برخوردار بود و توانست مدت زیادی مورد استفاده قرار گیرد که هم اکنون نیز در مورد بعضی از شانه های قالی بافی با دستگاه های ماکویی قابل استفاده است. تنها عیبی که در این نوع شانه وجود داشت وجود ترکیبات قلع و سرب (لحیم) مورد مصرف در آن بود که در سلامتی انسان و محیط زیست می تواند اثر بدی داشته باشد. به همین دلیل تولید آن در کشور های اروپایی ممنوع و جای خود را به شانه های چسبی داد.

شانه های چسبی :‏

در این شانه به جای استفاده از لحیم از چسب دو قلو که به نام چسب ‏A&B‏ صنعتی نامگذاری شده استفاده می گردد. این نوع شانه با قیمتی بسیار ارزانتر و از کارآیی کمتری نسبت به شانه های لحیمی برخوردار است در این نوع شانه از کانال آلومینیومی و چسب جهت تثبیت شانه استفاده می شود استحکام شانه لحیمی است ولی تنها عیبی که دارد قابلیت تعمیرات بسیار کمی داراست از مزایای این شانه وزن کم و قیمت پایین آن است.
در مورد بحث آموزش و آشنایی علاقمندان به تولید باید بگویم که تکنولوژی پیشرفته مراحل تولید شانه را بسیار کم کرده و شانه در ۳ مرحله تهیه میگردد.

۱- تولید شانه که روی ماشین ساخت شانه انجام میگیرد که به این قسمت، قسمت مونتاژ گفته میشود.
۲- قسمت چسب کاری و خشک کن
۳- بسته بندی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‏ در پایان از دانشگاه های صنعتی و نساجی، هنر ستان های فنی حرفه ای و دیگر علاقمندان که مایل باشند از خط تولید شانه بافندگی با هماهنگی اولیه بازدید بعمل آورند دعوت می نماید. ‏

لطفا جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

info@kohanjournal.comThis email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×