اخبار فرش ماشینی

کاهش واردات پوشاک و افزایش قاچاق آن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در حالی که واردات پوشاک به کشور در نیمه اول امسال کاهش ۱۵‏‎ ‎درصدی وزنی و ۱۷ درصدی ارزشی داشته، میزان قاچاق کشف شده وارد شده پوشاک به کشور طی‏‎ ‎ماه‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است‎.

‎در نیمه اول امسال بیش از ۶۲۴ هزار و ۵۸۸ کیلوگرم انواع پوشاک‏‎ ‎به ارزش پنج میلیون و ۵۷۹ هزار و ۵۷۱ دلار وارد کشور شده که این ارقام نسبت به مدت‏‎ ‎مشابه در سال گذشته به ترتیب ۱۵.۹۵ و ۱۷.۹۹ درصد کاهش داشته است‏‎.
‎این ارقام در نیمه اول سال گذشته حدود ۷۴۳ هزار و ۱۴۷ کیلوگرم‏‎ ‎انواع پوشاک به ارزش شش میلیون و ۸.۳ هزارو ۷.۲ دلار بود‏‎. ‎

‎? ‎بیشترین پوشاک اماراتی هستند‎
‎همچنین در نیمه اول امسال پنج کشور امارات، چین، ایتالیا، ترکیه‎ ‎و انگلستان (به ترتیب) کشورهای عمده صادرات انواع پوشاک به کشورمان بودند‎.

‎در این مدت ۳۱۴ هزار و ۱۰۳ کیلوگرم انواع پوشاک به ارزش بیش از‏‎ ‎دو میلیون و ۳۳۳ هزار دلار از کشور امارات، ۱۴۹ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم به ارزش ۹۴۲‏‎ ‎هزار دلار از کشور چین، ۳۰ هزار و ۵۴۳ کیلوگرم به ارزش ۸۵۴ هزار دلار از کشور‏‎ ‎ایتالیا، ۵۴ هزار و ۳۲۱ کیلوگرم به ارزش ۶۱۸ هزار دلار از کشور ترکیه و ۲۰ هزار و‏‎ ‎‏۷۹۴‏‎ ‎کیلوگرم به ارزش ۲۱۰ هزار دلار از کشور انگلستان وارد کشورمان شده است‎.

? ‎عمده واردات پوشاک؛ شال و چادر و روسری‎
‎بر اساس این اعلام گمرک در میان انواع پوشاک وارد شده به کشور‎ ‎طی شش ماهه اول امسال، بیشترین مورد شال، دستمال گردن، چادر و روسری، مقنعه، تور‎ ‎صورت و همانند کشباف یا قلاب باف با ارزش یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۳۷۳ دلار و بعد از‏‎ ‎این، شال و دستمال گردن و چادر و روسری و سایر مواد نسجی با ارزش ۷۳۹ هزار و ۷۲۵‏‎ ‎دلار و سپس هم لباس زنانه و دخترانه از سایر موارد نسجی به صورت دست با ارزش۶۶۲‏‎ ‎هزار و ۴۸ دلار وارد کشور شده است‏‎.

? ‎افزایش پوشاک قاچاق‎
‎اما کاهش واردات پوشاک به کشور در حالی است که طبق آمار گمرک‎ ‎ایران، در پنج ماهه نخست امسال واردات لباس و متفرعات آن، کیف و کفش و انواع پارچه‎ ‎به صورت قاچاق به ایران، افزایش یافته است‎.
‎در پنج ماهه نخست امسال، بیش از ۱۳۵ میلیارد و۱۷۶ میلیون ریال‏‎ ‎لباس و متفرعاتش که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند، کشف شده که این میزان در‎ ‎مقایسه با رقم ۷۴ میلیارد و ۱۸۹ میلیون ریال مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۱۰ هزار و‏‎ ‎‏۴۶۴‏‎ ‎درصدی دارد‎.
‎همچنین در این مدت، بیش از ۱۶ میلیارد و۸۱۷ میلیون ریال کیف و‏‎ ‎کفش که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند، کشف شده که این میزان در مدت مشابه سال‏‎ ‎‏۹.۸۷ میلیارد و۸۹ میلیون ریال بود‏‎.
‎در انوع پارچه نیز، طی نیمه اول سال جاری، ۵۶ میلیارد و ۱۰۱‏‎ ‎میلیون ریال انواع پارچه که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند، کشف شده که این‎ ‎میزان در مقایسه با رقم ۲۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال مدت مشابه سال گذشته افزایش‏‎ ‎‏۲۸۵‏‎ ‎درصدی داشته است‎.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‎به هرحال آنچه این ارقام نشان‌ می‌دهند کاهش واردات انواع پوشاک‎ ‎به کشور در مقابل افزایش چشم‌گیر قاچاق کشف شده آن است که هم می‌توان این گونه‎ ‎برداشت کرد که چون میزان قاچاق کشف شده پوشاک صعودی است، پس در مجموع میزان قاچاق‏‎ ‎این کالا نیز رو به افزایش است که بنابراین آنچه تولیدکنندگان نسبت به وجود پوشاک‎ ‎خارجی در بازارهای داخلی گله دارند مربوط به پوشاک قاچاق وارد شده به کشور‎ ‎است‎.‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×