اخبار فرش ماشینی

ظرفیت صنعت نساجی در اشتغال‌زایی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت نساجی ظرفیت بالایی در اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده دارد و به دلیل سهم سرمایه گذاری کمتر نسبت به سـایر صنایع از اولویت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش کهن به نقل از خبرآنلاین، علیمردان شیبانی گفت: به نظر می رسد دولتمردان این اولویت را هرچند با کمی تاخیر درک کردند اما باید به طور مداوم توسط تشکل ها و رسانه ها این اولویت را یادآوری و پیگیری کرد. طبیعی است که در سال های اخیر به دلیل تحمیل تحریم های اقتصادی به ایران، نتوانستیم در همه صنایع از جمله صنعت نساجی از تکنولوژی جدید استفاده کنیم. در هشت سال گذشته و هم زمان با تشدید تحریم ها، اگر ماشین آلات جدیدی هم از راه هایی وارد می شد، کارآیی لازم را نداشت و به روز نبود.

خوشبختانه با لغو تحریم ها، امیدواریم مشکلات برطرف شود و امکان وارد کردن ماشین آلات و تجهیزات به روز داشته باشیم. اگر فناوری در صنعت نباشد، تولید مناسب نخواهیم داشت. ایرانی ها هر زمان فرصتی در اختیار داشـته باشند، بهترین ها را دنبال می‌کنند. یادم است در نمایشگاه ها آخرین تکنولوژی ها را خریداری می کردیم.

حتی تکنولوژی هایی که اروپایی ها به آن دسترســی نداشتند. طی سـال های گذشته از تجهیزات با کیفیت بالا استفاده کردیم که هنوز کارآیی دارد در صورتی که اگر ماشین آلات سطح پایین خریده بودیم، خیلی زود از بین می رفت. معتقدم در صورت فراهم شدن شرایط، می توانیم از کشورهایی اروپایی مثل آلمان، فرانسه، ایتالیا و اتریش که در صنعت نساجی از کشورهای درجه یک جهان هستند، برای نوسازی تجهیزات این صنعت در ایران، ماشین آلات خریداری کنیم.

به طور قطع بخش خصوصی باید برای نوسازی تجهیزات صنعت نساجی وارد عمل شود. بخش غیرخصوصی در این صنعت مرده و باید هم بمیرد. معنی ندارد که بخش دولتی وارد صنایع شود و با بخش خصوصی رقابت کند.

تشکل های بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی باید شرایط مذاکره با شرکت های خارجی برای نوسازی تکنولوژیکی صنعت نساجی را فراهم کنند. علاوه بر تشکل ها، وزارت صنعت هم باید در این راستا تلاش کند و بانک مرکزی باید امکان گشایش اعتبار را فراهم کند.

تا زمانی که نتوانیم ال سی باز کنیم، نمی توانیم به فروشنده اطمینان بدهیم که پولش را پرداخت می کنیم. شرکت های خارجی درصورت عدم ایجاد فضای اعتماد و اطمینان، از فروش ماشین آلات به ایران خودداری می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صنعت نساجی ظرفیت بالایی در اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده دارد و به دلیل سهم سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع از اولویت ویژه ای برخوردار است. به نظر می رسد دولتمردان این اولویت را هرچند با کمی تاخیر درک کرده اند اما باید به طور مداوم توسط تشکل ها و رسانه ها این اولویت را یادآوری و پیگیری کرد.

اشتغال جوانان به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های کشور در گرو رونق صنایعی مثل نساجی است. جوانان سرمایه های این کشورند که در صورت نبود فرصت شغلی جلای وطن می کنند. نساجی یکی از حوزه هایی است که می توان با استفاده از ظرفیت های آن، اشتغال را افزایش و اثرات اجتماعی و اقتصادی بیکاری را در جامعه کاهش داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×