رشد گرايش به حجاب اسلامي در‎ ‎کشور سوئد‎

براساس يک تحقيق از گرايشات اجتماعي و صنفي زنان مهاجر تبار‎ ‎ساکن سوئد، تمايل به استفاده از حجاب و پوشش اسلامي، بويژه در ميان دختران نوجوان‎ ‎مسلمان تبار در جامعه سوئد افزايش يافته است. “زنان محجبه شاغل در امور مختلف‎ ‎جامعه، با حفظ حجاب و حمل روسري نشان مي‏دهند با افتخار و پاکدامني، مي‏توانند در‎ ‎جامعه حضور داشته باشند‎.”

‎بنا به تحقيقاتي که توسط يک بانوي خبرنگار سوئدي به نام خانم‎ “‎کاترينا بيروال‏” صورت گرفته، بانوان و زنان جوان مسلمان که بعضا سالها در سوئد‎ ‎زندگي کرده‏اند، بيش از زمان زندگي در کشور سوئد ، به ‏حفظ سنتها و پوشش اسلامي و‎ ‎استفاده از روسري گرايش پيدا کرده و پيوسته بر تعداد خانمهاي محجبه افزوده مي‏شود،‎ ‎به گونه‏اي که مي‏توان گفت پوشش موي سر اکنون رايج‏شده است‎.
‎خانم کاترينا بيروال در بررسي خود، زنان محجبه را به دو گروه‎ ‎تقسيم کرده است: گروهي که عمدتا به منظور منحرف ساختن توجهات مردان و ممانعت از‎ ‎نگاه به آنان به چشم يک کالاي جنسي و تجاري و گروه ديگر که از نظر سنتي داشتن روسري‎ ‎و حجاب همانند بپا کردن کفش برايشان امري محرز و طبيعي است. اين خبرنگار سوئدي به‎ ‎اين نکته نيز اشاره کرده است که پوشش حجاب (اسلامي) علاوه بر زمينه‏هاي فوق،‎ ‎مي‏تواند برخاسته از يک ديدگاه سياسي، عمدتا به منظور شکلي از مقاومت در برابر‎ ‎سرمايه داري غرب نيز مورد ملاحظه قرار گيرد‎.
‎آقاي يوناس سونسون، دانشجوي دکترا در رشته اسلام شناسي دانشگاه‎ ‎شهر لوند (واقع در جنوب سوئد)، در گفت و گو با کاترينا بيروال، مي‏گويد: در کشور‎ ‎سوئد آزادي کامل وجود دارد، بسياري از دختران علي رغم مخالفت والدين خود، اکنون‎ ‎روسري برسر مي‏گذارند و در اين مورد نمونه‏هاي زيادي وجود دارد. وي مي‏گويد: روسري‎ ‎سفيد رنگ بزرگي که تا روي شانه‏ها را مي‏پوشاند، توام با لباسهاي غربي (از نظر رنگ‎ ‎و جنس، نظير کت و دامن) به صورت يک روند مد در اروپا، ميان زنان مسلمان فراگير شده‎ ‎است. آنها در کشورهاي دموکراتيک زندگي مي‏کنند و حفظ اسلام خود را با آن جامعه‎ ‎تطبيق مي‏دهند و همزمان، دانش و آگاهيهاي آنان نسبت‏به نگرشهاي مختلف در اسلام رشد‎ ‎مي‏يابد‎.
‎خانم کاترينا بيروال در گزارش خود نوشته است: “افراد در خارج از‎ ‎وطن اصلي، اغلب سنتي ترو به حفظ سنن خود بيشتر گرايش پيدا مي‏کنند و اين امري است‎ ‎که زنان مسلمان را حتي از زمان زندگي در کشورهاي خودشان، بيشتر به استفاده از روسري‎ ‎ترغيب مي‏نمايد. به نوشته وي: “حتي فمنيستهايي وجود دارند که معتقدند حجاب اسلامي،‎ ‎زنان آنان را از قيود بردگي و تهاجم مدها در امان نگه مي‏دارد”. اين خبرنگار در‎ ‎بخشي از گزارش خود درباره برگزاري نمايشگاه روسري در حومه پايتخت استکهلم، نوشته‎ ‎است: “مد ساز معروف فرانسوي، پير کاردن، بوتيک و شعبه‏اي در استانبول ندارد، اما در‎ ‎حومه استکهلم در منطقه رينکه بي (منطقه مهاجرنشين استکهلم) فروشگاه لباس زنانه‏اي‎ ‎وجود دارد که آخرين مد روسريها و مانتو از شالهاي رنگين تا رداي بلند زنانه را‎ ‎مي‏فروشد‎.

در کشور سوئد علي رغم وجود گرايشات نژاد پرستانه که بعضا‎ ‎گزارشات مطبوعاتي روند رو به رشد آن را خبر مي‏دهند، زنان مسلمان بويژه از کشورهاي‎ ‎عربي، بوسني و پاکستان، بيش از سالهاي گذشته، به حفظ حجاب رغبت نشان مي‏دهند‎.
‎در ايستگاههاي قطار زيرزميني و وسائط نقليه همگاني و فروشگاههاي‎ ‎بزرگ مرکز شهر، اکنون ملاحظه بانوان محجبه در مقايسه با ۴ سال پيش، امري طبيعي و‏‎ ‎عادي به نظر مي‏رسد‎.
‎براساس آخرين گزارشات رسانه‏ها، در حال حاضر ۳۰۰-۲۰۰ هزار نفر‏‎ ‎از جمعيت ۸/۸ ميليون نفري سوئد را ساکنان مسلمان تشکيل مي‏دهند‏‎.
‎تعيين ميزان تقيد به اعمال و احکام اسلامي در ميان مسلمانان‎ ‎سوئد، امري بسيار دشوار است، اما با وجود سه سازمان بزرگ سراسري اسلامي که عمدتا‎ ‎چتر فراگير مراکز اسلامي مختلف در سوئد را تشکيل مي‏دهند، مي‏توان گفت که ميزان‎ ‎تقيد به حفظ شعائر اسلامي در ميان مسلمانان ترک و عرب تبار بيش از مهاجرين ساير‎ ‎مليتهاست و علاقمندي براي مراجعه به مراکز اسلامي (پس از مشخص شدن وضعيت اقامت در‎ ‎سوئد) در ميان مسلمانان بوسنيايي و عرب، بيش از ساير مهاجرين ديده شده است‎.
‎گزارش روزنامه فوق از جمله گزارشات و به اصطلاح علائم اجراي‎ ‎اراده سياسي دولت‏به ادغام فرهنگي مهاجرين در جامعه بومي سوئد و همچنين جلب افکار‎ ‎عمومي جمعيت کثير مهاجريني است که تابعيت‏سوئد را پذيرفته‏اند‎

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *