اخبار فرش ماشینی

رابطه اسپین فینش با عشق

نویسنده: آقای کامبیز مقراضی

فکر می‌کنم مقاله‌ای که پیش رو دارید غیر مهندسی‌ترین مقاله دنیا در یک مجله علمی مهندسی است اما به اعتقاد نه فقط من هر علمی که با عشق همراه شد مثمرثمر خواهد بود. مگر نه اینکه عشق راهگشای تمام مصائب دنیاست.

در این مقاله بر آنم تا با عشق به هموطنم و با عشق به همنوعم، تکه برداشتی را که دراثر تجربه کوتاه خود در صنعت نساجی زیرمجموعه پلیمر هر چند کوتاه به رشته تحریر در آورم.

و اما اسپین فینش کلمه‌ای آشنا در صنعت نساجی پلیمری کلمه‌ای که برای هیچ تولید کننده‌ای غریبه نیست. پس بدون هیچ مقدمه‌ای سؤالی را که در ابتدای آشنائیم با این صنعت برایم مهم بود را مطرح می‌کنم؛ “معیار انتخاب مناسب برای اسپین فینش چیست؟”

در این برهه از زمان  که اکثر تولیدکنندگان یا به نوعی تقریباً تمامی تولیدکنندگان معتبر دنیا در بازار ایران حضور دارند، آیا همه مصرف‌کنندگان در انتخاب این محصول معیاری یکسان دارند؟ سؤال دیگری که مطرح است، آیا معیارهای انتخاب شده در ایران تا کنون معیارهای درستی بوده، البته قضاوت در این خصوص بحثی بجا نیست.

مرحله اضافه شدن اسپین فینیش به نخ
مرحله اضافه شدن اسپین فینیش به نخ

از آن جا که بنده حقیر اطلاعاتی را بواسطه ارتباط چندین ساله با تولیدکنندگان خارجی این محصول به دست آورده ام، معیارهای بسیاری از مصرف‌کنندگان یا بهتر بگویم خریداران این محصول در کشور عزیزم ایران با مبنای انتخاب در کمپانی‌های معتبر دنیا را متفاوت دیده‌ام و متأسفانه در بسیاری از موارد مبنای اصلی انتخاب عمدتاً قیمت محصول بوده است. اگر کارخانجات تولید را بنگاهی اقتصادی تلقی کنیم، مبنای هزینه خرید مواد اولیه مبنای نادرستی تلقی نمی‌گردد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اما متأسفانه روغن اسپین فینش تنها ماده مصرفی است که قیمت آن بر روی کاغذ و یا پیشنهاد کمپانی تولید کننده آن تعیین نمی‌ گردد. چرا؟ در جواب باید بگویم به دلایل مختلف تجربه تلخی که بنده در بسیاری از کارخانجات بخصوص ریسندگی فیلامت نخ فرش ماشینی (بی‌سی‌اف) را داشتم، تجهیزات مربوط به اندازه‌گیری درصد ماندگاری روغن بر روی نخ هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفته بود. روی صحبتم با عزیزانی نیست که مرتب و منظم اقدام به این مهم می‌کنند، روی صحبتم با دوستانی است که معیارهای اصلی را از نظر دور نگهداشته‌اند.

از آن ساده‌تر به نظر من بسیاری از دوستان در مبنای قیمت حتی به ساده‌ترین چیز که همان درصد مصرف روغن است توجه بایسته ندارند. در مبنای محاسبه قیمت نسبت به اختلاف درصد مصرف دودهم درصدی در مصرف کلی که معمولاً به طور مثال در نخ بی سی اف رقم ۱% می‌باشد، باعث تفاوتی ۲۰ درصدی در قیمت نهایی می‌گردد. حال اگر از این مورد بگذریم و درصد مصرف برای کلیه روغن های اسپین فینش را یکسان تلقی کنیم، مورد بسیار مهم تر درصد ماندگاری پس از مصرف روغن می‌باشد.

یا همان Oil pick up = OPU که به طور مثال از ۱% روغن مصرفی چند درصد روغن بر روی فیلامت باقی خواهد ماند. در بعضی موارد این اختلاف یعنی اختلاف بین درصد مصرف ابتدایی و میزان روغن باقی مانده بر روی فیلامت گاهی تا ۷۰% می‌باشد. این در شرایطی است که مواردی دیگر مانند تأثیر درست روغن و جذب پلیمری بر روی نخ و پایین‌آوردن میزان ضایعات و پارگی فیلامت و بالابردن راندمان ماشین با توجه به بالابردن سرعت تولید در زمان استفاده از روغن استاندارد در این بحث را توضیح واضحات تلقی کنیم.

موضوع و مسأله مورد تعمق بعدی که قصد اشاره به آن دارم، این است که متأسفانه تنها ۳% از واحدهای تولید نساجی پلیمری کشور قدرت تشخیص ماده فعال روغن را داشته و بقیه واحدها با توکل به صداقت عرضه کننده روغن، میزان ماده فعال محصول ارائه شده را مبنا قرار می‌دهند. البته نکته لازم به ذکر به عده‌ای از دوستان که به دستگاه رفلکتومتر نیز مجهز می‌باشند، این است که این دستگاه تنها در مواقعی مورد مصرف دارد که بخواهیم در موارد استفاده از روغن به صورت محلول در آب درصد ترکیب را به وسیله آن چک کنیم.

پس به واقع تا به حال و در اکثر مواقع همان روش توکل به صداقت روش تشخیص درصد ماده فعال در روغن های ارائه شده در بازار ایران می‌باشد. مگر این که از آنجا که برای هر مشکلی راه حلی نیز موجود می‌باشد. چنان چه مسئله مطرح‌شدن در خصوص OPU به دقت مورد بررسی قرار گیرد، می‌توان از مسیری دیگر به صداقت فروشنده نیز پی برد.

با همه این تواصیف متأسفانه این قبیل موارد است که نادیده ‌گرفتن آن‌ ما را به سادگی از معیارهای بین‌المللی دور می‌سازد و باز متأسفانه این دست از موارد است که واحدهای تولیدی ما را که مبنای احداث اکثر آن هیچ چیز جز عشق نبوده و نیست، را از پیشرفت و توسعه و موفقیت دور می‌سازد. تولیدکنندگان ما مظلوم‌ترین فعالان اقتصادی این مملکت هستند. این را از نهایت وجود و با صداقت کامل به رشته تحریر در آوردم، چرا که این عزیزان اگر به فکر منفعت شخصی می‌بودند، راه های بسیار ساده‌تر را نیز پیش رو داشتند، ولی به عشق تولید و به عشق کارآفرینی و  خدمت در این راه فداکارانه قدم برداشتند.

از این طریق دست همه آنانی که برای این مرز و بوم عاشقانه و با خلوص نیت تلاش می‌کنند، را می‌بوسم. مطلب ارائه شده در عینی که تلاش بر مبنای روش انتخاب و یا مقایسه فنی‌تر برای انتخاب روغن اسپین فینش در کلامی کلی بود، اما درد دلی بود با تمامی اهل فن و عاشقان این مرز و بوم.

نویسنده:

نویسنده:

آقای کامبیز مقراضی – مدیر عامل شرکت پاسارگاد رهپویان کیش

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×