اخبار فرش ماشینی

بیانیه مهم اتاق فکر فرش دستباف ایران در اعتراض به تحریم فرش دستباف ایران از سوی دولت آمریکا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در پی امضاء قانون تحریم جامع ایران از سوی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات‎ ‎متحده آمریکا اتاق فکر فرش دستباف ایران نسبت به این موضوع با انتشار بیانیه ای‎ ‎موضع گیری نمود‎.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در ابتدای هفته جاری، قانون تحریم جامع ایران را که پیش از آن در مجلسین آمریکا تصویب شده بود، امضاء و ابلاغ کرد.

بر اساس این قانون که بندها و موضوعات متعددی را شامل می شود، هنر قالیبافی ایران نیز با تمامی ویژگی هایی که آن را از مرز هنری ملی به میراثی جهانی و انسانی ترفیع داده است، متاسفانه از نظر دور نمانده و ورود فرش ایرانی از هر نقطه جهان به آمریکا از تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۰ ، برابر با ۷ مهر ماه ۱۳۸۹ ممنوع گردیده است. مباحث سیاسی و اختلافات میان دولت های ایران و آمریکا دلیل اصلی صدور چنین ابلاغیه ای است که علیرغم ضربه سنگین بر این هنر صنعت و عوامل متعدد دستاندرکار آن هیچگاه کمترین تاثیری در بودجه و برنامه های دولت ایران نداشته و محل اتکاء دولت ها نبوده است.
کاخ سفید با صدور و ابلاغ این دستور در واشنگتن، شهری که به داشتن یکی از معتبرترین موزه های فرش و دستبافته های جهان (‏Textile museum of Washington-TM‏) بر خود می بالد و قطعات متعدد فرش های فاخر و بی همتای ایرانی سرمایه های اصلی آن را تشکیل می دهد، موجب تعجب و تاثر هنرمندان و هنر دوستان اعم از شهروندان آمریکایی و سایر دوستداران میراث هنری است.

از آنجا که تمامی فرایند های تولید و تجارت و نیز صادرات فرش دستباف ایرانی توسط بخش خصوصی، بدون کمترین دخالتی از سوی دولت صورت می گیرد، چنین اقدام تعجب برانگیزی، عملا نشانه گیری بخش بزرگی از جمعیت ایران، که معیشت خود را بطور مستقیم و غیرمستقیم از این راه تامین می کنند محسوب گردیده و رفاه و آسایش آنان را با خطر جدی مواجه خواهد کرد. که با هیچ یک از موازین عقلی، انسانی و حتی سیاسی متناسب نیست.‏

وارد آوردن چنین فشارهایی بر خانواده بزرگ فرش دستباف ایرانی در مغایرت کامل با ادعا هایی است که پیش از این، دولت ایالات متحده در جریان برنامه ریزی های مقدماتی تحریم اقتصادی ایران، در جهت احتراز از وارد آمدن عواقب مستقیم این تحریم ها بر مردم ایران، رسما و از تریبون های رسمی و محافل بین المللی، خود را نسبت بدان متعهد دانسته و افکارعمومی جهان را نسبت به پیامدهایی که بار آن بر دوش مردم قرار گیرد مطمئن متقاعد ساخته بود.
حال آنکه تحریم فرش دستباف ایرانی عملا حذف نان از سفره میلیون ها نفر از ضعیف ترین اقشار این کشور، از قبیل هنرمندان طراح، رنگرزان، بافندگان و دستاندرکاران این هنر – صنعت اصیل ایرانی است.‏

نکته مهم دیگر اینکه این اقدام دولت آمریکا عملا موجب گسست و قطع ارتباطات فرهنگی بین دو ملت ایران و آمریکا و نقض حقوق شهروندان آمریکایی علاقمند به هنر قالیبافی ایرانی خواهد بود.
آقای اوباما قطعا فراموش نکرده اند که مردم دنیا قرنهای متمادی است که روابط تنگاتنگ و مستمری با هنر و فرهنگ اصیل ایرانی داشته و نام ایران را مترادف با فرش دستباف ایران می شناسند.
اقدام جدید دولت آمریکا بی تردید تاثیر جدی و بلافاصله ای بر حیات هنر قالیبافی ایران، با متجاوز از ۳۰۰۰ سال تاریخ مستند، خواهد گذارد. که در نوع خود تهاجمی بر فرهنگ انسانی و جهانی تعریف و تفسیر خواهد شد. از سوی دیگر آقای اوباما خود بخوبی مستحضرند که هیچ انسان فرهیخته ای در جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا نیست، که بدور از جنجال های سیاسی و صرفا در چارچوب پاسداری از مواریث انسانی، توجه و علاقه ای ویژه به فرش دستباف ایران نداشته و نسبت به سرنوشت آن حساسیت نشان ندهد. یقینا آنان به عنوان بخش موثر و قابل توجهی از فرهیختگان جهان و نیز شهروندان آمریکایی این اقدام را تقبیح و محکوم نموده و مسئولیت عواقب تلخ آن را، به عنوان زخمی بر پیکر تاریخ هنر، برعهده صادرکنندگان و ابلاغ کنندگان چنین دستوری خواهند گذارد. دستوری که جز نابودی هنری اصیل، هیچ نفع سیاسی و اجتماعی را بدنبال نخواهد داشت.
از دولتمردان آمریکایی انتظار رفته و می رود تا در جهت مقاصد سیاسی خود، گزینه هایی را مورد انتخاب قرار ندهند که رابطه نزدیک و همراه با احترام تاریخی دو ملت، بواسطه اقدامات سیاسی دولت ها، به کدورت و ایجاد فاصله میان شهروندان ایرانی و آمریکایی منجر گردد.
قضاوت درباره عملکرد دولت ها، قضاوتی است که همواره مردم و تاریخ بر عهده داشته اند. نتیجه این حرکت رئیس جمهوری و مجلسین آمریکا، نقطه تاریک و ضربه جبران ناپذیری است که لاجرم تاریخ آن را به نام ایالات متحده، برای آیندگان در خود ثبت و ضبط خواهد کرد.

اتاق فکر فرش دستباف ایران، به عنوان تشکلی صنفی، مستقل و مردم نهاد، از سوی خود و به نمایندگی از طرف کلیه دستاندرکاران فرش دستباف ایران، این اقدام را خارج از موازین حقوق انسانی و شهروندی هنرمندان، قالیبافان و دستاندرکاران هنر قالیبافی ایران تلقی نموده و بازنگری فوری نسبت به این تصمیم عجولانه را به مثابه اقدامی معقول و منطقی از سوی دولت آمریکا در جهت پایبندی به حقوق ملت بزرگ و تمدن دیرپای سرزمین ایران محسوب و ارزیابی می نماید.
بدیهی است افکار عمومی جهان نیزهمصدا با هنرمندان ایرانی، این اقدام را مذموم و محکوم دانسته و بازبینی فوری آن را با جدیت و سرعت خواهانند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هیئت رئیسه اتاق فکر فرش دستباف ایران

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×