اخبار فرش ماشینی

اولین جشنواره و نمایشگاه بین المللی مُد و لباس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

لطفاً در ابتدا دیدگاه خود را راجع به صنعت نساجی و پوشاک بفرمایید؟

علیرغم مشکلات موجود در صنعت نساجی، ما بعنوان بخش خصوصی علاقمند به پیشرفت آن هستیم ولی همانطور که میدانید ما به تنهایی قادر به حل این مشکلات و هموار کردن این راه نیستیم و مستلزم حمایت های همه جانبه بخش های خصوصی و دولت نهم می باشد.
این مشکلات شاید به نوعی دیگر گریبان گیر صنعت مد و پوشاک نیز به عنوان اعضای دیگر خانواده نساجی ایران می باشد. حل این مشکلات احتیاج به یک عزم ملی و عمومی دارد زیرا این یک پروژه بزرگ و رقابتی در دنیا است.
در صنعت پوشاک و مد رقابت بسیار شدید و رو به رشدی در دنیا وجود دارد که دور ماندن ما به عنوان کشوری با پیشینه و سابقه فرهنگی طولانی و مسلمان از فرآیند تولید کیفی و جهانی کردن ایده های خلاق ایرانی جای سوالات فراوانی دارد. هم اکنون شاهد این هستیم که در بازار پوشاک ما که بنا به اعلام برخی کارشناسان بیش از ۵۰ درصد از آن نیز با کالاهای قاچاق تغذیه می شود مارک ها و تولید کنندگانی حضور دارند که کالاهای آنان به هیچ وجه مرغوبیت و محبوبیت لازم را ندارد. امروز پوشاک غالباً بی کیفیت بازار ما را هدایت می کند.
با ورود پوشاک خارجی و قبضه شدن بازار، نباید انتظار عدم ورود فرهنگ بیگانه به جامعه را داشت. همانطور که امروز شاهد هستیم، با کنار ماندن طراحان و طرح های لباس ایرانی نسل جوان به طور طبیعی به سمت مدهای خارجی و غیر ایرانی جذب شده اند.
ما امیدواریم که هر چه سریعتر برای بازگرداندن هویت قبلی خود هر چه در توان داریم به کار بگیریم.

هدف اصلی شما از طرح ایده نمایشگاه Modex چه بوده است؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هدف ما این است که رابطه ای بین عرضه و تقاضا و تولیدات داخلی و کشورهای مسلمان در زمینه پوشاک و صنایع مرتبط ایجاد کنیم و بتوانیم در سلیقه مصرف کنندگان ایرانی و غیر ایرانی تاثیرگذار باشیم.
متاسفانه ما علیرغم داشتن توانمندی های لازم در صنعت پوشاک از دانش روز عقب افتاده ایم. ما باید با برگزاری جشنواره و نمایشگاه های تخصصی بین المللی همراه با حضور شرکت های قوی  خارجی، با آخرین متدها و دستاوردهای روز ماشین آلات دنیا همراه هستند آشنا شویم. در واقع از طریق این نمایشگاه ها محققین، طراحان، تولید کنندگان و دانشگاهیان را دور هم جمع کنیم تا بتوانیم فقدان طرحهایی که نه مقبولیت ونه مشروعیت دارند را از طریق طرحهای زیبا، نو، ابداعی و ابتکاری و برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی جبران کنیم البته طرح هایی که با عرف و فرهنگ جامعه ما هماهنگ  باشد.

توجه دولت محترم و مسئولان نظام چند سالی است که به سمت صنعت پوشاک و تقویت طرح های ایرانی معطوف شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟

روند این موضوع ، یعنی بحث ساماندهی مد و لباس یک رخداد جدید برای کشور ما است و از سال ۱۳۸۵ که البته پیشینه آن به سال۱۳۸۳ برمیگردد، شروع شده است. در آن زمان مقام معظم رهبری در یکی از مراکز دانشگاهی فرمودند: که ما مخالف مد نیستیم ما با تقلید مد غرب مخالفیم .
اسلام ما اسلام کاملا پیشرفته، شکوفا، پویا و علمی است و در رابطه با موضوع پوشش بسیار سخن گفته است.
قوانین طرح ساماندهی مد و لباس سال ۱۳۸۵در مجلس شورای اسلامی طرح شد و در همان زمان دولت و شورای نگهبان صحه بر این قوانین گذاشت و این قوانین را به صورت مدون و قانونمند به تمام سازمانها، ادارات و نهادها ابلاغ کردند و تمام نهادهای مربوطه ملزم به رعایت قوانین هستند. اما متاسفانه ما در کشور خلاء تصویب قوانین نداریم بلکه خلاء در اجرای قوانین است. ما نزدیک به ۳ سال است که عملاً توجهی به این قوانین را مشاهده نکرده ایم صرفاً همه چیز در حد تذکر بوده است، از اوایل امسال دولت برای اجرای این قوانین دست به اقداماتی زده است البته این موضوع باید با همکاری کلیه نهادها، ارگانهای دولتی، صدا سیما، مجلات و روزنامه ها فرهنگ سازی شود. بهر حال برگزاری نمایشگاه مد و لباس و نمایش زنده لباس در ایران  یک اقدام بی سابقه و دارای حساسیت های فوق العاده بوده است که اگر بتوانیم موفق شویم در جهت عملی کردن این قوانین گام بلندی برداشته ایم.
در واقع همانطور که عرض کردم هدف اصلی ما از برگزاری جشنواره مد و لباس با توجه به تجربه خوب سال گذشته ما در کیش، ایجاد تعامل مناسب میان شرکت های تولید کننده پوشاک داخلی و خارجی، ایجاد تعامل بین طراحان لباس و مد در ایران و کشورهای اسلامی، ایجاد بستری مناسب برای تجار و بازرگانان داخلی و خارجی و در نهایت تبدیل کردن ایران به مرکز مد و لباس کشورهای اسلامی است.
ما باید بتوانیم آنقدر پیشرفت کنیم که افراد مسلمان بتوانند برند های ایرانی را بدون وجود واسطه تهیه کنند. وجود واسطه در بازار باعث از بین رفتن تلاش و ایده های طراحان داخلی می شود. ما علاقمندیم که مردم کشور خودمان را به خرید محصولات داخلی ترغیب کنیم. البته برند های ما هم باید کیفیت ومرغوبیت خود را افزایش دهند که این موضوع احتیاج به حمایت مادی و معنوی از سوی دولت دارد، که اگر این امر محقق شود کمتر شاهد برند های خارجی خواهیم بود. به طور کلی این اعتقادی است که ما در استراتژی و اهداف نمایشگاه داریم که انشاء ا… با  این روند بتوانیم ایران را جهت ایجاد یک پایگاه مد و لباس به عنوان یک قطب در دنیا معرفی کنیم.

به طور کلی برند سازی در ایران و به ویژه در صنعت پوشاک را چگونه ارزیابی می کنید و این نمایشگاه چه تاثیری در تقویت برند ها دارد؟

امروزه در صنعت بازاریابی صرفاً برند ها به یک اسم ختم نمی شود. ما باید تلاش مان براین باشد که بتوانیم این صنعت را ارتقا دهیم. در واقع برند یک سازمان باید هدفمند و در چهارچوب قوانین باشد. یعنی نباید برندی بسازیم که هیچ پشتوانه ای نداشته باشد و به راحتی خدشه دار شود .
ما نه تنها باید مسئولین حوزه تجارت و بازرگانی را از اهمیت برند و برند سازی به ویژه در صنعتی مانند پوشاک آگاه کنیم، بلکه باید قشر تولید کننده نیز به اهمیت این موضوع پی ببرد. قطعاً با آشنایی همه اقشار صنعتی در کشور می توان شاهد ایجاد، رشد و شکوفایی برند های بسیار خوبی در بطن صنعت نساجی و پوشاک خود باشیم.
ما هم باید قوانینی داشته باشیم که وقتی برند هایی شروع به کار میکنند حمایت شوند، در این خصوص سیاستگذار ها  باید در سطح کلان حاکمیت این وظیفه را به عهده بگیرند.
یک برند برای مطرح کردن خود نیاز به حمایت همه جانبه دارد، یکی از این راه ها شرکت در نمایشگاه های تخصصی است. ما به عنوان مجری برگزارکننده این نمایشگاه ها می توانیم محصولات آنها را در قالب غرفه های نمایشگاهی، تبلیغات در کتاب نمایشگاه، و بحث ژورنال به نحو شایسته ای معرفی کنیم. ما امسال به رسم پاسداشت اولین سال برگزاری نمایشگاه  modexدر تهران، یک ژورنال پوشاک ویژه چاپ می کنیم. یک راه دیگر عرضه محصولات برندها از طریق نمایش زنده لباس در یک سالن مناسب و حرفه ای و مطابق استانداردهای روز مختص به این کار میباشد. اگر علاقمند به برگزاری این نمایشگاه ها هستیم باید شاهد حضور هر چه بیشتر برندهای خارجی و داخلی باشیم خصوصاً در بخش تکنولوژی و مواد اولیه.
وظیفه اصلی ما ایجاد محیطی مطلوب برای ارتباط هر چه بهتر تولید کنندگان و تجار داخلی و خارجی این صنعت است. چرا که شرکت کنندگان انتظار دارند علاوه بر نمایش آخرین طرح ها و مدل های جدید محصولات خود با خریداران عمده و جدیدی آشنا شوند که تولید و فروش آنها را تضمین کرده و موجب رونق اقتصادی گردد. از طرفی خریداران کلان و اصلی کالا و خدمات نیز به دنبال یافتن کانالهای ارتباطی با تولیدکنندگان و خرید اجناس به قیمت واقعی هستند. لذا حذف واسطه ها از کارکردهای اصلی این نمایشگاه خواهد بود.
وجود چنین نمایشگاه هایی با تفکرات و دیدگاه های جدید که به صورت علمی برگزار می شوند، بسیار کارآمد خواهد بود. یعنی زمانی که یک نمایشگاه برگزار می شود صرفاً نمایش محصولات نباشد بلکه مباحث بصورت علمی و کارشناسی نیز دیده شود و علاوه بر بحث تولید و ارائه محصولات باید مباحثی را به شکل عکس، نمودار، انیمیشن، پوستر و تابلوهای نقاشی در کنار نمایشگاه های خود ایجاد کنیم، که موجب ارتقای سطح علمی فعالان صنعت مربوطه نیز بشویم

 

Image

علت اضافه کردن بخش ملزومات صنعت پوشاک به نمایشگاه چیست؟

ملزومات یکی دیگر از بخش های عمده از صنایع پوشاک است که در بالا بردن سطح کیفی محصول نهایی موثر است که چندان به آن توجه نمیشود. پرداختن به ملزومات وارزش گذاشتن به جایگاه و شان تولید کنندگان ملزومات میتواند در ارتقا سطح کیفی محصولات ما اثر بگذارد. زمانی که ما از دکمه،لایی زیپ و… صحبت می کنیم که از کیفیت برخوردار است قطعا میتواند منجر به تولید کالای نهایی مرغوب شود. ولی اگر ما توجهی به این بخش نداشته باشیم قطعا پارچه به تنهایی نمیتواند یک پوشاک باشد. مهمترین چیزهایی که یک برند باید به آن توجه کند  طرح،چاپ،رنگ ودوخت و راحتی، قابل دسترس بودن، قیمت مناسب و در نهایت کیفیت است که باید روی آنها  حساسیت داشته باشیم.

با توجه به اهمیت این نمایشگاه چه تمهیدات، امکانات و برنامه های خاصی را ازجنبه های مختلف برای برگزاری در نظر دارید؟

بدلیل حساسیت خاصی که این نمایشگاه به لحاظ سیاسی،فرهنگی واجتماعی دارد ما در این مورد بسیار فکر کرده ایم. ما کشوری هستیم که می خواهیم همه برنامه هایمان بصورت درست وصحیح برگزار شود. قطعاً باید در بحث برگزاری مسائلی را در نظر بگیریم که برای شرکت کنندگان وبازدید کنندگان ارزش قائل بشویم. البته امکانات این نمایشگاه به نسبت فضاهای نمایشگاهی شهرهای دیگر بهتر است. در رابطه با چیدمان ونوع ساختار آنجا قطعا پیش بینی یک کار نو و جدید را داریم. حداقل با کاری که در گذشته انجام داده ایم فاصله بگیریم و به سمت سبکهای جدید امروزی پیش برویم. در نظر داریم یک حرکت تلفیقی از معماری سنتی وکلاسیک را ارائه دهیم که هم بحث مد ولباس ایران معاصر خودمان وهم فضای موجود در دنیا را نشان دهیم. البته باز هم به موضوع اقتصادی بر می گردیم که اگر پشتوانه خوبی داشته باشیم قطعا نتیجه خوبی می گیریم.
در بخش های جانبی برنامه های متنوع تفریحی و سرگرمی برای جوانان موضوعات فرهنگی پیش بینی کرده ایم. انشاءالله در تلاشیم که بتوانیم ترکیب مناسبی از این برنامه ها در جشنواره خود داشته باشیم که یک بازدید کننده هم به لحاظ نمایشگاهی هم به لحاظ علمیبهرمند شود.
ما تلاشمان در رسیدن به یک شرایط ایده آل و استاندارد است. البته استقبال خوب صنعتگران، تولیدکنندگان و طراحان از این رویداد باعث ارتقاء سطح کار و افزایش غنای نمایشگاه میشود و با حضور برند های معتبر، نمایشگاه پربارتری خواهیم داشت.

امیدوار هستیم هر ساله این نمایشگاه با سطح وسیع تر و با پشتیبانی و حمایت و مساعدت های همه جانبه مسئولین ذیربط و با حضور گسترده تر تولید کنندگان و طراحان، بازرگانان و دانشگاهیان و فعالان عرصه مد و لباس در سراسر کشور برگزار گردد. شروع خوبی را برای فعالیت در عرصه های بین المللی بوجود آورد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×