آ شنايي با كريستين ديور ‏

‎ ‎شهرت کريستين ديور به عنوان يکي از مهمترين‎ ‎طراحان لباس زنانه در قرن بيستم زماني آغاز شد که او اولين مجموعه خود را در سال‎ ۱۹۴۷ ‎ارائه کرد. او دراين مجموعه ” نگاه جديد‎” New Look ‎را معرفي کرد . ترکيب‎ ‎شانه هاي گرد شده و منحني ، يک کمربند تنگ که محکم بسته مي شد و دامن حجيم و پف‎ ‎دار نگاه جديدي بود که از ماوراي ظرافت ، زنانگي و توانگري به مد و پوشاک زنان نگاه‎ ‎مي کرد . پس از سالهاي بسياري‎ ‎که از‎ ‎استفاده اونيفورمهاي نظامي ، کمبودها و محدوديتهاي مربوط به لباسهاي مردانه مي گذشت‏‎ ‎، ديور نه تنها يک نگاه جديد را ارائه کرد بلکه يک چشم انداز و نظريه جديد را معرفي‎ ‎کرد‎

ديور‎ ‎پس از تولد تا سن ده سالگي در نورماندي فرانسه بود و در ده سالگي به همراه والدين‎ ‎خود به پاريس رفت . او پس از تحصيل در علوم سياسي ، در ارتش خدمت کرد . طراحي لباس‎ ‎را تا سال ۱۹۳۵ شروع نکرده بود ، در اين سال او به پاريس بازگشت و شروع به فروش‎ ‎طرحهاي اوليه خود کرد . رابرت پيگرت طراح لباس، او را در سال ۱۹۳۸ استخدام کرد . در‎ ‎طول جنگ جهاني دوم ، ديور در جنوب فرانسه خدمت مي کرد ، سپس در سال ۱۹۴۱ دوباره به‎ ‎پاريس بازگشت و در سالن طراحي بزرگتري براي لوسين للونگ‎ ‎مشغول‎ ‎به کار شد . ديور در سال ۱۹۴۶ با پشتيباني مارشال بوساک‎ ‎، صاحب کارخانه‎ ‎منسوجات ، سالن مد خود را افتتاح کرد‎ .

‎ديور کمک کرد تا پاريس محاصره شده پس از جنگ ، مجددا به پايتخت و مرکز مد تبديل شود. هر کدام از مجموعه هاي او در سراسر اين دوره داراي موضوعي بودند . در بهار سال ۱۹۴۷، مانکني با نام پيشنهادي ” کارول ” يا “شکل ۸″ ارائه کرد که مدل جديدي بود با شانه هاي برجسته ، رانهاي مشخص و برجسته و کمري باريک . درمجموعه بهار سال ۱۹۵۳، با نام لاله ، تعداد زيادي تصويرهاي پرگل و نقشدار را نشان مي داد . مدل ” خط ‏A‏ ” بهار سال ۱۹۵۵ ، با کمري نامشخص و نيمرخي صاف که بر روي رانها و پاها پهن و عريض مي شد به حرف ‏A‏ بزرگ شباهت داشت . بعضي از طرحهاي ديور به زمان امپراطوري دوم و ساير سبکهاي تاريخي شباهت داشت و از آنها شبيه سازي شده بود ، اما او همچنين لباسهاي مردانه را طراحي مي کرد و آنها را بخشي از مدلهاي قفسه مدرن قرار مي داد . ديور در آخرين مجموعه خود احساس کرد به مدلي ملايم تر نياز دارد و لباسهاي خواب زنانه ، پيراهنهاي آستين کوتاه (تونيکهاي) تنگ و پوششي شبيه لباس ساري زنان هندي طراحي کرد . ‏
ديور به همرا شريک خود جکووس رووت ، درايجاد قراردادهاي کاري در تجارت مد پيشگام شد . در سال ۱۹۴۸ ، او قراردادهاي پر سودي در معامله براي لباسهاي خز دار ، جورابهاي زنانه ساق بلند و عطر ترتيب داد که نه تنها ايجاد در آمد و منفعت مي کرد ، بلکه او را به يک نام خانوادگي و آشنا بدل کرد . در حالي که سالن مد ديور امروزه هنوز در حال پيشرفت است ، مرگ نا بهنگام ديور در سال ۱۹۵۷ دنياي مد را از يک رهبر بزرگ صاحب سبک محروم کرد . کريستين ديور با نام خود تنها يک دهه طراحي کرد ، اما تاثير او در مد تا سالهاي بسياري پس از آن باقي خواهد ماند .
نيم تنه ” بار” کريستين ديور با شانه هاي شيب دار ، نيم تنه منحني و برش دار ، کمر باريک و فشرده و رانهاي باد کرده و حجيم نمونه اي از مجموعه ” نگاه جديد” اوست . اين مدل انکاري بر سبکهاي دهه هاي ۲۰ و ۳۰ قرن بيستم بود ، همچنين به طور آشکاري مرهون سبکها و مانکن هاي اواخر قرن نوزدهم بود. اگرچه به نظر مي رسيد که اين مانکن ساخته شده دردهه ۱۹۵۰ ، تا حدودي باعث راحتي و استراحت قسمت پاييني بدن مي شد ، مجلات مد کنترل و رژيم غذايي سختي را تحميل کردند. در سال ۱۹۴۹ ، وگو رژيم غذايي ايکس را معرفي کرد ، يک رژيم ۷۵۰ کالري در روز که بايد ده روز ادامه مي يافت و چندين نسخه از آن در دهه ۱۹۵۹ منتشر شد . يک سرمقاله در سال ۱۹۵۳ در ” بازار چنگ نواز” بيان کرد ، افرادي که در حفظ شکل و ظاهر مناسب خود موفق نيستند ” به اندازه کافي و مناسب در مورد اينکه بخواهند در بهترين حالت ظاهري ممکن خود ديده بشوند ، نظري ندارند ” . اين تاکيد و اهميت دادن به کنترل داخلي و حفظ شکل ظاهري مناسب شايد دليلي شد تا لباسهاي زير بزرگ و حجيم قرن نوزدهم زياد در مانکن ها و مدلها استفاده نشود . کمربندهاي تنگي که به عنوان لباس زير در دهه ۱۹۵۰ معرفي شد تنها چهار اينچ عرض داشت . بيشتر لباسهاي ورزشي در اين دهه روش ديور را دنبال مي کردند.‏

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *