جذاب‌ترین‌هاگزارش نمایشگاه ها

آی تی ام ، بهشتی برای نساجان خاور میانه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گزارش اختصاصی مجله کهن از نمایشگاه ITM   استانبول – ترکیه

نگارش : بهنام قاسمی – مجله کهن

وقتی وارد نمایشگاه می شوم صدای بلند دفتین های تند و سریع  ماشین های بافندگی در سالن های شلوغ و مملو از بازدید کننده مثل صدای آب روان وقتی کنار رودی در سکوت جنگل نشسته ای روح و روانم را آرام می کند گویی همه نقش و نگارهای روی پارچه ها با صدای چرخیدن بوبین های ریسندگی جان می گیرند و فضا پر از بوی عطر می شود و دقیقا در همین لحظه است که می فهمی چقدر این صنعت با پوست خونت اجین شده و به نساج بودنت افتخار می کنی. دوست داری همه هوای سالن را در سینه فرو کنی و بوی نخ و پارچه را با همه وجودت حس کنی… اما چه حیف که تا چشم بر هم زدیم نمایشگاه به آخر رسید و همه مان را از بهشت به زمین فرستادند.

نمایشگاه آی تی ام استانبول حالا دیگر بیش از هر زمانی سر خود را بالا گرفته و به بلوغ رسیده است. در این گزارش قصد دارم بخش هایی از کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه آی تی ام را ذکر کنم تا بیشتر با جنبه های مختلف این رویداد بزرگ آشنا شوید.

 

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پل شرق و غرب

در کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه که با حضور بیش از ۲۰ مجله، روزنامه و وب سایت تخصصی حوزه نساجی برگزار شد آقای نجیب گونی Necip Guney   رییس هیات مدیره شرکت برگزار کننده نمایشگاه اظهارات جالبی را بیان کرد. ایشان ضمن اشاره به تعداد بسیار زیاد بازدیدکنندگان که از همان دقایق اولیه بازگشایی نمایشگاه به سالن ها وارد شدند واکنش های شرکت کنندگان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ” تعداد بسیار بالای بازدیدکنندگان برای بسیاری از شرکت های غرفه گذار جالب و شگفت انگیز است اما این استقبال خوب اصلا برای ما غافلگیر کننده نبود چرا که این نتیجه دو سال کار طاقت فرسای گروه ماست که در کشورهای مختلف انجام شده است و خوشحالیم که ثمره آنرا امروز در نمایشگاه می بینیم. این باعث فروش بسیار خوب شرکت ها شده است که نشان دهنده هدف گذاری دقیق در بخش بازدید کندگان است. امیدواریم امسال بتوانیم رقمی نزدیک به ۵۰ هزار بازدید کننده را برای این رویداد ثبت کنیم. ” ایشان این نمایشگاه را به عنوان بزرگترین رویداد ماشین آلات نساجی در منطقه خواند و ادامه داد: ” این نمایشگاه در واقع پلی بین تکنولوژی غربی و تولید کنندگان و فعالان نساجی شرق است که فاصله های این دو را نزدیک تر کرده است”

 

استانبول ، پاریس خاورمیانه

در حالی که هر روز اخذ ویزای شنگن و ورود به حوزه انسانهای متمدن!! – همان قاره اروپا –   سخت و سخت تر می شود آی تی ام بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. به خصوص بسیاری از کشورهای صاحب صنعت نساجی نظیر پاکستان ، بنگلادش، مصر، و در کنار آنها کشورهایی مانند ایران، روسیه، الجزایر، سوریه، افغانستان، کشورهای عربی و … به جای اینکه مجبور بشوند با سختی های زیاد به نمایشگاه هایی نظیر ایتما بروند می توانند به راحتی در استانبول یکدیگر را ملاقات کنند و  آخرین تکنولوژی ها و ماشین آلات تولیدی را به کشورهای خودشان ببرند. شاید هم بی علت نباشد که همه استانبول را همان پاریس خاورمیانه می دانند.

نکته جالبی که می تواند نشاندهنده استقبال زیاد از نمایشگاه باشد اینکه حدود ۸۰ درصد هتل های استانبول در بخش اروپایی و نزدیک به صد در صد هتل های اطراف نمایشگاه در زمان برگزاری آی تی ام رزرو بوده اند.

موقعیت استراتژیک استانبول به راحتی اجازه دسترسی تعداد بسیار زیادی از کشورهای منطقه را با حداکثر سه ساعت پرواز فراهم کرده است و وجود شبکه گسترده پروازهای هواپیمایی ترکیش ایرلاین نیز این مسئله را سهل تر نموده است.

 

 

چه می کنند این ایرانی ها !

به جرات می توان گفت در نمایشگاه ای تی ام هیچ ایرانی احساس غربت و تنهایی نمی کند چرا که می تواند در شعاع حداکثر ۲۰ متری خود چند ایرانی را پیدا کند. خوشبختانه حضور فعالان نساجی ایران در این نمایشگاه بسیار خوب بود و نشاندهنده علاقه فعالان صنعت نساجی به بازدید از نمایشگاه های خوب و با کیفیت است. هر چند که خیلی از غرفه گذاران بازدید کنندگان ایرانی را مرد حرف می دانند تا عمل. متاسفانه نوسانات زیاد ارز در ایران و اقتصاد بیمار و ضد تولید در کشور تصمیم گیری نهایی را برای کارخانه داران سخت کرده و موجب می شود نتوانند به تصمیمات و مذاکرات خود در حین نمایشگاه جامه عمل بپوشانند.

 

 

 

۱۲ سالن ۱۲۰ هزار متر مربع نمایشگاه

نمایشگاه امسال از جهاتی هم خوش شانس بود چرا که بر روی موج رونق صنعت نساجی جهان و ترکیه هم حرکت می کرد. طبق آمارها صنعت نساجی ترکیه در سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد داشته است و اوضاع جهانی صنعت نساجی هم پر رونق است. همچنین نمایشگاه امسال به خوبی از رشد و اقبال بی نظیر صنایع نساجی از تکنولوژی چاپ دیجیتال سود برد تا جایی که تعداد سالن های ماشین آلات چاپ دیجیتال از یک سالن در دوره پیش به ۲ سالن افزایش یافت و یکی از فعال ترین و پر حرکت ترین سالن های نمایشگاه نیز به شمار می رفت.

 

 

سرعت رشد تکنولوژی برگ برنده آی تی ام در آینده  

شاید قبلا همه فعالان صنعت نساجی تنها نمایشگاه ایتما را محل ارائه نوآوری شرکت های نساجی می دانستند و باید چهار سال برای تکنولوژی های جدید انتظار می کشیدند اما امروز عمر نوآوری ها کوتاه تر شده و شرکت های تولیدی دیگر حاضر نیستد چهار سال برای رونمایی و ارائه محصولات جدید خود به بازار مصرف صبر کنند. سرعت رشد علم و فناوری بشری آنقدر زیاد شده که هر سال دستاوردهای علمی چند برابر می شود و جهان علم و فناوری به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است. در نمایشگاه امسال تعداد بسیار زیادی از شرکت های حاضر در نمایشگاه نوآوری ها و تکنولوژی های جدیدی را عرضه کردند که این مساله برای ناظران غیر قابل پیش بینی بود. در همین راستا آقای نجیب گونیی در جواب سوال یکی از خبرنگاران که نمایشگاه آی تی ام را از منظر ارائه فناوری های جدید چطور ارزیابی می کنید گفت : ” قبلا عمر تکنولوژی های جدید در صنعت نساجی ۴ سال بود اما حالا این عمر کوتاه تر شده و رقابت طاقت فرسا در بازارهای جهانی و محلی و تغییر بسیار سریع نیاز بازار ها موجب شده است تولید کنندگان محصولات نساجی و خریداران ماشین آلات مجبور باشند به این نیازهای جدید  مصرف کنندگان پاسخ دهند و به روز باشند در غیر این صورت از صحنه رقابت کنار میروند و یا به بازارهای محلی خود محدود میشوند. به طور مثال سرعت ماشین های بافندگی در سالهای اخیر نزدیک به ۷۰ درصد رشد داشته و این چیزی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. و یا تکنولوژی های مربوط به ماشین آلات چاپ دیجیتال هر روز در حال توسعه و پیشرفت است.  از طرفی شرکت های ماشین ساز نیز به دلیل نیاز به فروش بیشتر و رقابت نمی خواهند در نمایشگاه های مختلف که هزینه های زیادی برای آنها در بر دارد دست خالی حاضر شوند و از رقبا عقب بیفتند.  ما بسیار خوشحالیم که آی تی ام به محلی برای ارائه این نوآوری های جدید شده است.”

یکی دیگر از موارد مهمی که باعث شده است شرکت های ماشین ساز به ارائه نوآوری ها و محصولات جدید خود در آی تی ام اقدام کنند کیفیت بالای بازدید کنندگان نمایشگاه استانبول است. حضور تعداد بسیار زیادی از فعالان صنعت نساجی ترکیه ، هند، پاکستان، بنگلادش و … موجب شده است تا شرکت های ماشین ساز هر آنچه در چنته دارند را برای آنها رو کنند.

لازم به ذکر است مجله نساجی کهن نیز مانند همیشه در این رویداد مهم حضوری فعال داشت.

 

دوره بعدی نمایشگاه در سال  ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×